Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/24391
Title: ПОСТМОДЕРНИЙ КІТЧ ЯК ШЛЯХ ДО ВИЯВУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У ТВОРЧОСТІ ДЖЕРАЛДА ВІЗЕНОРА
Other Titles: ПОСТМОДЕРНЫЙ КИТЧ КАК СПОСОБ ВЫЯВЛЕНИЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ В ТВОРЧЕСТВЕ ДЖЕРАЛДА ВИЗЕНОРА
POSTMODERN KITSCH AS A WAY TO NATIVE AMERICAN IDENTITY IN GERALD VIZENOR’S CHANCERS
Authors: Шостак, Оксана Григорівна
Keywords: Кітч, національна література корінних жителів Північної Америки, масова культура, індіанці, корінна ідентичність, національна свідомість, роман жахів, готична традиція, колоніальний романтизм, стереотипи
Kitsch, Native American literary traditions, mass culture, Indigenous people, native identity, gothic novel, postmodern aesthetics, colonial romantics, Indian stereotypes
Китч, национальная литература коренных народов Северной Америки, массовая культура, индейцы, коренная идентичность, национальное сознание, роман ужасов, готическая традиция, колониальный романтизм, стереотипы
Issue Date: 2016
Publisher: Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах: зб. наук. праць. Вип. 34. - К.: Університет «Україна», 2016.- С. 244-257.
Abstract: У статті окреслено використання іронічного кітча у романі «Духи» письменника корінного походження Джералда Візенора. Визначається важливість кітчу у творчості корінних письменників як форми пародіювання мейнстримної культури та розуміння історії США. Зазначено, що кітч як завуальовану насмішку над суспільством тотального споживання, можна вважати одним із найбільш дійових інструментів проголошення національної ідентичності сучасних представників корінних націй.
This critical analysis of the kitsch aesthetics comprehending in Gerald Vizenor's novel Chancers accentuates the overt and subtle discourses that strike at the core of Native American appeal to unearth the underlying tangents of mainstream dominance over the Indigenous cultural traditions. The lack of differentiation between high and low cultures has enhanced Vizenor’s appeal kitsch as a tool of postmodern tradition. Author uses it simultaneously as a potent and viable source of artistic inspiration. In the novel’s text hr employs ironical kitsch as a mean of popular visualization through which he tends to transform American cultural landscape, enriching visual and linguistic spheres with what formerly acclaimed as marginal. What should be asserted from Vizenor's text that contemporary Native American cultural situation and national identity can’t exist without the consumption of kitsch aesthetic as a mean to overcome historic trauma. Chancers' plot centers on the controversy with the Native American Graves Protection and Repatriation Act. This novel addresses and examines the important intersections between theory-making, responsibility, and ethics when it comes to the study of Native American culture and history, as well as proposes critical lenses that inhabit this space.
В статье очерчивается использование иронического китча в романе «Духи» писателя коренного происхождения Джералда Визенора. Определятся важность использования китчевых приемов в творчестве индейских писателей как формы пародирования мейстримной культуры и истолкования истории США. Указывается, что китч как завуалированная насмешка над обществом тотального потребления является одним из наиболее действенных инструментов провозглашения национальной идентичности современных представителей коренных наций.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/24391
ISSN: 2413-3094
Appears in Collections:Наукові роботи НПП, докторантів та аспірантів кафедри іноземних мов і перекладу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Постмодерний кітч як шлях.pdf2.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.