Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/33260
Title: Justification of Control System Types of Unmanned Aerial Vehicle for Civil Aviation
Other Titles: Обґрунтування типів систем керування безпілотними повітряними суднами цивільної авіації
Обоснование типов систем управления беспилотными воздушными судами гражданской авиации
Authors: Харченко, Володимир Петрович
Kharchenko, Volodymyr
Мatiychyk, Denys
Матійчик, Д.М.
Харченко, B.П.
Матийчик, Д.М.
Keywords: automatic control system
civil unmanned aerial vehicle
morphological analysis
remote radio control
безпілотне повітряне судно цивільної авіації
дистанційне радіокомандне керування
морфологічний аналіз
система автоматичного керування
беспилотное воздушное судно гражданской авиации
дистанционное радиокомандное управление
морфологический анализ
система автоматического управления
Issue Date: Mar-2017
Publisher: Вісник Національного Авіаційного Університету
Series/Report no.: ;Т. 70
;№ 1
;С. 14-19
Abstract: Objective: The problem of unmanned aerial vehicle control systems is a complicated issue which requires consideration of the tasks and applications of unmanned aerial vehicles. The typology of control systems combination for civil unmanned aerial vehicle is suggested and justified. Methods: The methodology of the research was based on application of the varieties of the experts method for rationale of the variants of control system combinations for a specific type of unmanned aerial vehicle and the morphological analysis was used to generate the variants of control system combinations. Results: The causes that lead to discrepancies in types of control systems for civil unmanned aerial vehicle are revealed. Compliance between remote radio control application and type of feedback signal are considered. Based on morphological analysis method, 25 variants of combined unmanned aerial vehicle control systems are suggested. Discussion: Regulatory, substantive and technical components of basic unmanned aerial vehicle control systems are considered. The practical experience of the development by Scientific Production Center of Unmanned Aviation “Virazh” is used to demonstrate the applicability of findings.
Мета: Проблема систем керування безпілотних повітряних суден є складним питанням, яке потребує розгляду завдань і застосування безпілотних повітряних суден. Запропоновано і обґрунтовано типологію комбінації систем керування безпілотними повітряними суднами цивільної авіації. Методи: Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні різновидів методу експертних оцінок для обґрунтування варіантів комбінацій системи керування для конкретного типу безпілотного повітряного судна, застосований морфологічний аналіз для генерування варіантів комбінацій систем управління. Результати: Розкрито причини що приводять до різночитання у типізації систем керування безпілотними повітряними суднами цивільної авіації. Розглянуто відповідність між застосуванням дистанційного радіокомандного керування та типом зворотного зв’язку. На базі методу морфологічного аналізу запропоновано 25 варіантів комбінованих систем керування безпілотними повітряними суднами. Обговорення: Розглянуто нормативну, змістовну та технічну складові базових систем керування безпілотних повітряних суден. Для демонстрації застосовності результатів використано практичний досвід розробки Науково-виробничого центру безпілотної авіації «Віраж».
Цель: Проблема систем управления беспилотных воздушных судов является сложным вопросом, который требует рассмотрения задач и применения беспилотных воздушных судов. Предлагается и обоснована типология комбинации систем управления для беспилотных воздушных судов гражданской авиации. Методы: Методология исследования основана на применении разновидностей метода экспертных оценок для обоснования вариантов комбинаций системы управления для конкретного типа беспилотного воздушного судна и применен морфологический анализ для генерирования вариантов комбинаций системы управления. Результаты: Раскрыты причины, приводящие к разночтению в типизации систем управления беспилотными воздушными судами гражданской авиации. Рассмотрено соответствие между применением дистанционного радиокомандного управления и типу обратной связи. На базе метода морфологического анализа предложено 25 вариантов комбинированных систем управления беспилотными воздушными судами. Обсуждение: Рассмотрены нормативная, содержательная и техническая составляющие базовых систем управления беспилотных воздушных судов. Для демонстрации применимости результатов использован практический опыт разработки Научно-производственного центра беспилотной авиации «Вираж».
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/33260
Appears in Collections:Наукові роботи проректора з наукової роботи НАУ Харченка В.П.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kharchenko_Matiychyk.pdfстаття, подана у видавництво704.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.