Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/40194
Title: Засоби масової інформації як суб’єкти правової комунікації
Other Titles: Mass media as a legal communication subject
Authors: Макеєва, Олена Миколаївна
Keywords: правова комунікація
правова культура
засоби масової інформації
правосвідомість
Issue Date: 2019
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Макеєва О.М. Засоби масової інформації як суб’єкти правової комунікації / О.М. Макеєва // Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право». – К.: НАУ, 2019. – № 1(50). – С. 30-36.
Abstract: У статті досліджуються засоби масової інформації як суб’єкти правової комунікації та їх функції. Методи дослідження: у роботі застосовувались філософсько-світоглядні, загальнонаукові та спеціальні методи. Результати: визначено поняття засобів масової інформації як суб’єктів правової комунікації - це матеріальні та інші носії правової інформації, органи та організації (юридичні особи), зареєстровані у встановленому порядку, які забезпечують публічне поширення правової друкованої та аудіовізуальної інформації. Окреслено функції ЗМІ: правоосвітня, ціннісно-нормативна, правоорієнтаційна, комунікативна, попереджувальна, правосоціалізаційна, ідеологічно-виховна. Обговорення: удосконалення державної інформаційної політики щодо засобів масової інформації, що передбачає створення правових основ для забезпечення сприятливих умов розвитку та функціонування засобів масової інформації як суб’єктів правової комунікації.
Aim: in the article the mass media is researched as subject of legal communication with their functions. Methods of research: philosophical-ideological, general scientific and special methods were used in the work. Results: the idea of mass media as the subject of legal communication is defined, which are material and other carriers of legal information, bodies and organizations (legal entities) registered in the established procedure, which ensure the public distribution of legal printed and audiovisual information. The functions of mass media are outlined: law-educational, value-normative, law-oriented, communicative, warning, legalsocialization, ideological-educational. Discussion: improvement of the national information policy concerning the mass media needed, which provides the creation of legal basis for ensuring favorable conditions for the development and functioning of mass media as subjects of legal communication. Essential features of the media as the subject of legal communication are: publicity (unlimited, unpersonalised consumer circle); availability of special technical means; indirect, divided in space and time cooperation of communication partners; unstable nature of the audience; the overwhelming unidirectional effect from communicator to recipient. The task of the media is to convey information to consumers, which could be done in different ways (press, radio, television, electronic media). The form of ownership is distinguished by state and non-state (private) media. Legal communication is formed as a means of broadcasting normative information that establishes legal relations and legal understanding in society, contributes to improving the relationship between all elements of the legal system, law interpretation, lawmaking and law-enforcement activities in the state through the media. The functions of the media as the subject of legal communication are the main directions of media influence on the legal life of society in order to transfer and disseminate legal information while executing professional powers.
URI: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/40194
Appears in Collections:Наукові роботи НПП, докторантів та аспірантів кафедри теорії та історії держави і права

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Макеєва О.М..pdf354.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.