Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/40443
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКучерява, Катерина Валеріївна-
dc.contributor.authorКучерявая, Екатерина Валерьевна-
dc.contributor.authorKucheriava, Kateryna-
dc.date.accessioned2019-10-22T06:49:40Z-
dc.date.available2019-10-22T06:49:40Z-
dc.date.issued2019-10-21-
dc.identifier.citationКучерява К.В. Розвиток самоосвітньої компетентності майбутніх викладачів економіки.- Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (01 Освіта / Педагогіка).- Національний авіаційний університет. – Київ, 2019. - 290 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/40443-
dc.description.abstractДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Національний авіаційний університет, Міністерство освіти і науки України. – Київ, 2019. Дисертацію присвячено дослідженню проблеми розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх викладачів економіки на основі теоретичного визначення, обґрунтування і експериментальної перевірки моделі її розвитку. У роботі вперше теоретично обґрунтовано і розкрито сутність самоосвітньої компетентності майбутніх викладачів економіки, яка розглядається як інтегративне особистісне утворення, що виявляється в здатності до цілепокладання, саморегуляції, самоорганізації та рефлексії самостійної пізнавальної діяльності, обумовленої пізнавальними мотивами та потребами, самоосвітніми уміннями і навичками, спрямованої на неперервний процес засвоєння знань, особистісний та професійний саморозвиток у сфері економічної та педагогічної освіти. Обґрунтовано і розроблено структуру самоосвітньої компетентності викладача економіки, яка містить п’ять взаємопов’язаних компонентів: мотиваційно-особистісний, регулятивно-вольовий, когнітивно-інформаційний, організаційно-діяльнісний, рефлексивно-оцінний. Обґрунтовано критерії та показники для її діагностики; охарактеризовано рівні і стан її сформованості у майбутніх викладачів економіки. Визначено психолого-педагогічні умови та розроблено методику розвитку самоосвітньої компетентності. Експериментально перевірено модель розвитку зазначеної компетентності в процесі фахової підготовки майбутніх викладачів економіки і підтверджено її ефективність.uk_UA
dc.description.abstractДиссертация посвящена исследованию проблемы развития самообразовательной компетентности будущих преподавателей экономики на основе теоретического определения, обоснования и экспериментальной проверки эффективности модели ее развития. В работе впервые теоретически обосновано и раскрыто сущность самообразовательной компетентности преподавателей экономики, которая рассматривается как интегративное личностное образование, что проявляется в способности к целеполаганию, саморегуляции, самоорганизации и рефлексии самостоятельной познавательной деятельности, обусловленной познавательными мотивами и потребностями, самообразовательными умениями и навыками, направленной на непрерывный процесс усвоения знаний, личностное и профессиональное саморазвитие в сфере экономического и педагогического образования. Обоснована и разработана структура самообразовательной компетентности преподавателей экономики, которая включает пять взаимосвязанных компонентов: мотивационно-личностный, регулятивно-волевой, когнитивно-информационный, организационно-деятельностный, рефлексивно-оценочный. Обоснованы критерии и показатели для ее диагностики; охарактеризованы уровни и состояние ее сформированности у будущих преподавателей экономики. Определены психолого-педагогические условия и разработана методика развития самообразовательной компетентности. Экспериментально проверена модель развития указанной компетентности и доказана ее эффективность.uk_UA
dc.description.abstractThe thesis deals with the problem of future lecturers of economics self-educational competence development. It’s aim is to provide scientific grounding, develop and experimentally verify the effectiveness of the model for the future lecturers of economics self-educational competence development during their professional education. In this paper for the first time the notion of future lecturers of economics self-educational competence is theoretically substantiated and defined as an integral personal entity which manifests itself in the ability to set goals, exercise self-control, self-organization and self-reflexion of independent cognitive activity which is determined by cognitive motives and needs as well as self-educational skills and aimed at continuous knowledge acquisition, personal and professional self-development in economic and pedagogical education. The dissertation defines the essence of the notion of “future lecturers of economics self-educational competence development” as a targeted process of qualitative and quantitative changes in motivational, emotional-volitional and cognitive spheres as well as in behavior of a personality in course of independent cognitive activity, which take place under the influence of organizational arrangements and methods that facilitate economic, psychological and pedagogical as well as universal cultural knowledge and readiness for pedagogical activity. The structure of self-educational competence of lecturer of economics including five interrelated components such as personal and motivational, regulative and volitional, cognitive and informational, reflexive and estimative is developed. On the basis of the structure the criteria for the evaluation of self-educational competence of future lecturers of economics as well as the indicators for its diagnostics are developed; three levels of self-educational competence development (high, average, low) are determined and characterized. According to the results of the ascertaining stage of the pedagogical experiment the majority of students have not high level of self-educational competence. The psychological and pedagogical conditions for the development of self-educational competence are determined. The model and the method of self-educational competence development in course of professional education of future lecturers of economics are devised. The experimental study to check the effectiveness of the model, methods and determined pedagogical conditions for the future lecturers of economics self-educational competence development has proved their effectiveness and the consistency of the proposed hypothesis.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаціональний авіаційний університетuk_UA
dc.subjectмайбутній викладач економікиuk_UA
dc.subjectсамоосвітаuk_UA
dc.subjectсамоосвітня діяльністьuk_UA
dc.subjectсамостійна пізнавальна діяльністьuk_UA
dc.subjectрозвитокuk_UA
dc.subjectвдосконаленняuk_UA
dc.subjectкомпетенціяuk_UA
dc.subjectкомпетентністьuk_UA
dc.subjectсамоосвітня компетентність викладача економікиuk_UA
dc.subjectfuture lecturer of economicsuk_UA
dc.subjectself-educationuk_UA
dc.subjectself-educational activityuk_UA
dc.subjectindependent cognitive activityuk_UA
dc.subjectdevelopmentuk_UA
dc.subjectcompetenceuk_UA
dc.subjectimprovementuk_UA
dc.subjectcompetencyuk_UA
dc.titleРозвиток самоосвітньої компетентності майбутніх викладачів економікиuk_UA
dc.title.alternativeРазвитие самообразовательной компетентности будущих преподавателей экономикиuk_UA
dc.title.alternativeDevelopment of self-educational competence of future lecturers of economісsuk_UA
dc.subject.udc378.147.041:[378.011.3-057.175:33]](043.3)-
Appears in Collections:Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради К 26.062.15



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.