Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62114
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNikulin, Artem-
dc.contributor.authorНікулін, Артем Іванович-
dc.date.accessioned2024-01-22T13:13:51Z-
dc.date.available2024-01-22T13:13:51Z-
dc.date.issued2023-12-27-
dc.identifier.citationNikulin A. I. Delayed route fuel consumption optimization system. – Thesis for a master degree in "Automation and computer-integrated technologies" – National Aviation University, Kyiv, 2023, 72 p.uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62114-
dc.descriptionРобота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету". Керівник роботи: к. т. н., доцент кафедри авіаційних комп’ютерно-інтегрованих комплексів, Смірнов Олег Ігоровичuk_UA
dc.description.abstractThis thesis is devoted to the development and implementation of a system for estimating the remaining fuel during a landing delay, which is based on the use of a hydrostatic pressure sensor. The selected technical solution is aimed at increasing the accuracy and reliability of determining the amount of fuel in the tanks during various stages of the flight, especially in conditions of delayed landing. Over the past decade, the global aviation industry has been plagued with high and unpredictable aircraft fuel costs, becoming a burdensome factor for airlines and civil aviation enterprises. In the conditions of such a context, the improvement of the system of measurement and control of fuel residues with effective management of this strategic resource is ensured. The main service of this work is the development and implementation of a system that uses a hydrostatic pressure sensor to provide accurate and reliable data about the remaining fuel during a landing delay. Considering the current economic challenges in the aviation industry, this system is aimed at optimizing the costs of the aircraft fleet and ensuring a high level of flight safety. The thesis will consist of sections covering various aspects of the development and implementation of the residual fuel estimation system during landing delay. Analysis of literary sources, comparative analysis of existing systems, description of mathematical models and hardware, consideration of practical challenges and advantages of the system - these are only some aspects that will be reflected in the work. The results of the research will be created outside the boundaries of modern aviation technology and economics.uk_UA
dc.description.abstractДанная дипломная работа посвящена разработке и внедрению системы оценки остатка топлива при задержке посадки, основанной на использовании датчика гидростатического давления. Выбранное техническое решение направлено на повышение точности и достоверности определения количества топлива в баках на различных этапах полета, особенно в условиях задержки приземления. За последнее десятилетие мировая авиационная отрасль столкнулась с высокими и непредсказуемыми затратами на авиационное топливо, что стало обременительным фактором для авиакомпаний и предприятий гражданской авиации. В условиях такого контекста обеспечивается совершенствование системы измерения и контроля остатков топлива при эффективном управлении этим стратегическим ресурсом. Основной услугой данной работы является разработка и внедрение системы, использующей датчик гидростатического давления для предоставления точных и достоверных данных об остатке топлива при задержке посадки. Учитывая текущие экономические задачи в авиационной отрасли, данная система направлена на оптимизацию затрат на парк воздушных судов и обеспечение высокого уровня безопасности полетов. Диссертация будет состоять из разделов, охватывающих различные аспекты разработки и внедрения системы оценки остаточного топлива при задержке посадки. Анализ литературных источников, сравнительный анализ существующих систем, описание математических моделей и аппаратных средств, рассмотрение практических задач и преимуществ системы – это лишь некоторые аспекты, которые найдут отражение в работе. Результаты исследования будут созданы за пределами современной авиационной техники и экономики.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherNational Aviation Universityuk_UA
dc.subjectqualification workuk_UA
dc.subjectfuel remaining evaluation systemuk_UA
dc.subjecthydrostatic pressure sensoruk_UA
dc.subjectfuel mirroruk_UA
dc.subjectlanding delayuk_UA
dc.subjectmeasurement accuracyuk_UA
dc.subjectкваліфікаційна роботаuk_UA
dc.subjectсистема оцінки залишку пальногоuk_UA
dc.subjectгідростатичний датчик тискуuk_UA
dc.subjectпаливне дзеркалорuk_UA
dc.subjectзатримка посадкиuk_UA
dc.subjectточність вимірюваньuk_UA
dc.titleDelayed route fuel consumption optimization systemuk_UA
dc.title.alternativeСистема оцінки залишку пального при затримці посадкиuk_UA
dc.typeLearning Objectuk_UA
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри авіаційних комп'ютерно-інтегрованих комплексів (НОВА)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplom MASTER final -V2.pdfКваліфікаційна робота з пояснювальною запискою1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.