Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56207
Title: Climbing as an innovative form of motor activity of students
Other Titles: Скелелазіння як інноваційний вид рухової активності учнів
Authors: Soga, S.M.
Dobrovolskyi, V.E.
Mykhailenko, V.M.
Сога, С.М.
Добровольський, В.Е.
Михайленко, М.М.
Keywords: climbing
motor activity
youth
skills
recreation
training process
скелелазіння
рухова активність
молодь
навички
відпочинок
тренувальний процес
Issue Date: 17-Jun-2021
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Soga S.M., Dobrovolskyi V.E., Mykhailenko V.M. Climbing as an innovative form of motor activity of students // Physical education in the context of modern education: abstracts of XVI International Scientific and Methodological Conference. - National Aviation University. - Kyiv, 2021. - P. 24 - 26.
Abstract: Today, almost every city in Ukraine has at least one climbing wall. In large cities with a rich history of climbing, the number of climbing walls is estimated at dozens. Climbing is one of the main forms of human movement, as well as walking, running, swimming, jumping. It symbolizes a person's desire to climb, and reaching height is an important psycho-emotional factor at any age. Climbing promotes the harmonious development of almost all muscle groups, coordination, solving intellectual problems, the ability to engage in any age and regardless of qualifications. Working in a " conjunction" cultivates such qualities as responsibility and mutual benefit. Climbing is very exciting. And if the beginning of the lesson is relatively calm, then by the end it becomes more active and dynamic. Students try to overcome more difficult and interesting routes and conquer new peaks. In addition, it is height – it captures and gives a powerful adrenaline. And adrenaline, as you know, copes well with a bad mood and raises performance. Moreover, the need to carefully calculate each step, to feel the moment here and now, which is also of great importance in today's pace of life. Climbing is a sport that includes all the qualities necessary to successfully solve the problems of forming a healthy lifestyle among children, adolescents and young people, increasing their physical activity. However, the technology of organizing recreational activities using climbing is not enough.
Сьогодні практично в кожному місті України є хоча б один скеледром. У великих містах з багатою історією скелелазіння кількість скеледромів обчислюється десятками. Скелелазіння є одним з основних видів пересування людини, а також ходьба, біг, плавання, стрибки. Він символізує бажання людини лазити, а досягнення висоти є важливим психоемоційним фактором у будь-якому віці. Скелелазіння сприяє гармонійному розвитку практично всіх груп м'язів, координації, вирішенню інтелектуальних завдань, можливості займатися в будь-якому віці і незалежно від кваліфікації. Робота в «зв'язці» виховує такі якості, як відповідальність і взаємовиручка. Скелелазіння дуже захоплююче. І якщо початок уроку відносно спокійний, то до кінця він стає більш активним і динамічним. Студенти намагаються долати більш складні та цікаві маршрути та підкорювати нові вершини. Крім того, це висота – захоплює і дарує потужний адреналін. А адреналін, як відомо, добре справляється з поганим настроєм і підвищує працездатність. Крім того, потреба ретельно прораховувати кожен крок, відчувати момент тут і зараз, що також має велике значення в сучасному темпі життя. Скелелазіння – це вид спорту, який містить усі якості, необхідні для успішного вирішення завдань формування здорового способу життя дітей, підлітків та молоді, підвищення їх рухової активності. Проте технології організації рекреаційної діяльності з використанням скелелазіння недостатньо.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56207
Appears in Collections:XVI Міжнародна науково-методична конференція Фізичне виховання у контексті сучасної освіти (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CLIMBING AS AN INNOVATIVE FORM OF MOTOR ACTIVITY OF STUDENTS.pdf212.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.