Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62783
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPetrenko, Oleksandr Vitaliyovych-
dc.contributor.authorПетренко, Олександр Віталійович-
dc.date.accessioned2024-03-19T13:19:22Z-
dc.date.available2024-03-19T13:19:22Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationPetrenko, O.V. Trends and Ideas of Human-Machine Systems Improvement // Proceedings of the VIII Scientific Workshop on Aviation & Emergency Psychology SWAEP-2013 (November 19-20, 2013). Kyiv, NAU, 2013. P. 15-20.uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62783-
dc.description1. Dorneich, M.C., Passinger, B., Beekhuyzen, M., Hamblin, C., Keinrath, C., Whitlow, S., & Vašek, J. (2011). The Crew Workload Manager: An Open-loop Adaptive System Design for Next Generation Flight Decks. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. Las Vegas, NV, September 19-23 (pp. 16-20). 2. Eschen-Léguedé, S., Knappe, K., Keye, D. (2011). Aspects of personality in highly automated Human-Maschine-Teams - Development of a questionaire. In: Reflexionen und Visionen der Mensch-Maschine-Interaktion - Aus der Vergangenheit lernen, Zukunft gestalten Reihe 22. Mensch-Maschine-Systeme, 33. ZMMS (pp. 459-464). 3. Gerathewohl, S. (1956). Psychology of man in an aircraft. Moscow, IL. (pp. 181-193). 4. Голиков Ю.Я., Костин А.Н. Психология автоматизации управления техникой. – М.: Институт психологи РАН, 1996. – 160 с. 5. Harrison, A.F., Brainson, R.M. (1984) The art of thinking. N. Y., Berkley Books (pp. 189-193). 6. Licklider, J. C.R. (1960). Man-Computer Symbiosis. In: IRE Transactions on Human Factors in Electronics, Vol. HFE-1 (pp. 4-11). 7. Petrenko, O. (2013). Man-machine symbiosis in aviation: new risks and capabilities in view of information technology expansion. In: Proceedings of the 17-th International Symposium on Aviation Psychology, May 6-9, 2013 (pp. 116-121): Right State University, Dayton, Ohio, USA.uk_UA
dc.description.abstractThe article contains a survey of some approaches to integration of machine and human components of socio-technical system in conditions of growth of automation capabilities. Some data concerning the perception of a pilot in a highly automated cockpit presented. The article considers a number of promising areas of innovation. In the article offers the idea of tuning onboard systems to individual typological characteristics of the particular operator in addition to adaptation of interfaces to the current condition of a man. The paper discusses the language modality perspectives of a man-machine interaction. The author believes that the personality-centered approach is the best basis to psychological weltanschauung of aviation developers in the present conditions and especially in the long term given the structure of a pilot's psychological difficulties in the high-level automated cockpit.uk_UA
dc.description.abstractСтаття містить огляд деяких підходів до інтеграції машинної та людської складових соціотехнічної системи в умовах зростання можливостей автоматизації. Представлені деякі дані щодо сприйняття пілотом у високоавтоматизованій кабіні. У статті розглянуто низку перспективних напрямків інноваційної діяльності. У статті запропоновано ідею налаштування бортових систем під індивідуальні типологічні особливості конкретного оператора, а також адаптацію інтерфейсів до поточного стану людини. У статті обговорюються перспективи мовної модальності людини-машинної взаємодії. Автор вважає, що особистісно-орієнтований підхід є найкращою основою психологічного світогляду розробників авіаційної техніки в сучасних умовах і особливо в довгостроковій перспективі з огляду на структуру психологічних труднощів пілота в автоматизованій кабіні високого рівня.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherNational Aviation Universityuk_UA
dc.subjecthuman-machine interactionuk_UA
dc.subjectman-machine interfaceuk_UA
dc.subjectheuristic problemsuk_UA
dc.subjectspeech modalityuk_UA
dc.subjectpersonality approachuk_UA
dc.subjectвзаємодія людини і машиниuk_UA
dc.subjectлюдино-машинний інтерфейсuk_UA
dc.subjectевристичні задачіuk_UA
dc.subjectмовна модальністьuk_UA
dc.subjectособистісний підхідuk_UA
dc.titleTrends and Ideas of Human-Machine Systems Improvement in Aviationuk_UA
dc.title.alternativeТенденції та ідеї удосконалення людино-машинних систем в авіаціїuk_UA
Appears in Collections:Наукові статті кафедри управління людським фактором

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petrenko_2013_SWAEP.pdf652.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.