Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/63131
Title: | Two-circuit System of Automated Control of Low-Altitude Helicopter Flight |
Other Titles: | Двоконтурна система автоматизованого керування маловисотним польотом гелікоптера |
Authors: | Filyashkin, Mykola Філяшкін, Микола Кирилович |
Keywords: | total pitch of main rotor swashplate longitudinal channel control law low-altitude flight rugged terrain true height inclined range загальний крок несного гвинта автомат перекосу поздовжній канал закон керування політ на малій висоті пересічена місцевість справжня висота похила дальність |
Issue Date: | 29-Mar-2024 |
Publisher: | National Aviation University |
Citation: | Filiashkin M. K. Two-circuit System of Automated Control of Low-Altitude Helicopter Flight / M. K. Filiashkin // Electronics and Control Systems. Kyiv: NAU, 2024. – No 1(79). – pp. 75–80. |
Series/Report no.: | Electronics and Control Systems;№1(79) Електроніка та системи управління;№1(79) |
Abstract: | The mode of automatic control of a low-altitude flight of a helicopter over heavily rugged
terrain based on information about the inclined range is considered. It is shown that at high flight speeds it is impossible to overcome strictly vertical obstacles without changing the angle of inclination of the rangefinder antenna to the horizon depending on the flight speed, or without reducing the flight speed when approaching such an obstacle. Algorithms for controlling low-altitude flight using a two-channel scheme are proposed, namely, at high speeds through the longitudinal channel of the swashplate, and at low speeds – through the channel of the general pitch of the main rotor. The problem of optimal control of low-altitude helicopter flight is formulated, which can be presented as a variational problem with
restrictions on phase coordinates and control influences. Ways to optimize the process of circumventing an obstacle with forecasting the trajectory of the helicopter on a certain section of the route with
subsequent stabilization of the helicopter on this trajectory are shown. Розглянуто режим автоматичного управління маловисотним польотом гелікоптера над сильно пересеченою місцевістю за інформацією про похилу дальність. Показано, що на великих швидкостях польоту не можна подолати суворо вертикальні перешкоди без зміни залежно від швидкості польоту кута нахилу антени далекоміра до горизонту, або без зменшення при підході до такої перешкоди швидкості польоту. Запропоновані алгоритми управління маловисотним польотом за двоканальною схемою, а саме на великих швидкостях через поздовжній канал автомата перекосу, а на малих швидкостях через канал загального кроку несного гвинта. Сформульована задача оптимального управління маловисотним польотом гелікоптера, яка може бути подана як варіаційна задача з обмеженням на фазові координати і керуючі впливи. Показані шляхи оптимізації процесу огинання перешкоди з прогнозуванням траєкторії руху гелікоптера на певній ділянці маршруту з подальшою стабілізацією гелікоптера на цієї траєкторії. |
Description: | [1] M. K. Filyashkin, “Cross connections in helicopter active flight control system,” IX World Congress "Aviation in the XXI century" - "Safety in aviation and space technologies": theses of the report on the IX World. congress (Kyiv, September 22-24, 2020), Kyiv, 2020, pp. 3.3.6–3.3.10. [2] V. M. Syneglazov and M. K. Filyashkin, Automated air control systems ships, Kyiv: NAU, 2004, 502 p. [3] Yu. A. Cherkas and M. K. Filiashkin, “Contours of cross-links in steering control systems helicopter,” Electronics and Control Systems, no. 2(4), pp. 96–101, 2006. [4] M. K. Filiashkin, “System of active control of the helicopter,” Electronics and Control Systems, no. 2(4), pp. 147–152, 2005. [5] M. K. Filiashkin, “Cross-connections in the helicopter's integrated flight control system,” The 6-th International Scientific and Practical Conference: abstracts of the 6-th International Scientific and Practical Conference “Global and Regional Aspects of Sustainable Development” (February 26-28, 2022), Copenhagen, Denmark, pp. 43–50. |
URI: | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/63131 |
ISSN: | 1990-5548 |
DOI: | 10.18372/1990-5548.79.18446 |
Appears in Collections: | Наукові публікації та матеріали кафедри авіаційних комп'ютерно-інтегрованих комплексів (НОВА) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.