Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/65159
Title: Post-traditional model of physical education and student sports in the context of the pedagogy of physical efforts
Other Titles: Посттрадиційна модель фізичного виховання та студентського спорту в контексті педагогіки фізичних зусиль
Authors: Bobr, V.
Starostina, K.
Бобр, Володимир Іванович
Старостіна, Катерина Олександрівна
Keywords: physical education
pedagogy
physical effort
positive attitude
young
фізичне виховання
педагогика
фізичні зусилля
позитивне ставлення
молодь
Issue Date: 13-Jun-2024
Publisher: National Aviation University
Citation: Bobr V., Starostina K. Post-traditional model of physical education and student sports in the context of the pedagogy of physical efforts // Фізичне виховання в контексті сучасної освіти: тези доповідей XІX Міжнародної науково-методичної конференції. Національний авіаційний університет. - Київ, 2024. - С. 5 - 6.
Abstract: Physical education, as an academic discipline and educational process, is a certain anthropological constant in the development of our society. In various pedagogical constructs of different countries, this process aimed at optimizing the physical development of youth has its own socio-cultural differences related to the perception of the "physical body" in different countries and societies. In our country, acquiring health-preserving competencies by students is a mandatory condition for obtaining a diploma. At the National Aviation University, a "post-traditional" model of physical education is implemented, combining mandatory classes for first-year students (1 credit) with sectional activities (advanced sports training groups for students of 1-5 years) in 12 sports. This approach aims to provide first-year students with the necessary motor and competitive experience, essential life skills, and partially compensate for the effects of hypodynamia. The main societal educational task in this context is to form a positive attitude towards regular balanced physical activity (which, given modern youth's dependence on virtual temptations and passive leisure, is a significant challenge) and to acquire individual motor practice. It should be noted that physical health and physical performance are the main prerequisites for any professional performance.
Фізичне виховання, як навчальна дисципліна та навчальний процес, є певною антропологічною константою розвитку нашого суспільства. У різних педагогічних побудовах різних країн цей процес, спрямований на оптимізацію фізичного розвитку молоді, має свої соціокультурні відмінності, пов’язані зі сприйняттям «фізичного тіла» в різних країнах і суспільствах. У нашій державі набуття учнями здоров’язберігаючих компетентностей є обов’язковою умовою отримання диплома. У Національному авіаційному університеті реалізується «посттрадиційна» модель фізичного виховання, яка поєднує обов’язкові заняття для студентів першого курсу (1 кредит) із секційною (групи підвищення спортивної підготовки для студентів 1-5 курсів) з 12 видів спорту. . Цей підхід має на меті надати першокурсникам необхідний руховий і змагальний досвід, необхідні життєві навички та частково компенсувати наслідки гіподинамії. Основним соціально-виховним завданням у цьому контексті є формування позитивного ставлення до систематичної збалансованої фізичної активності (що з огляду на залежність сучасної молоді від віртуальних спокус і пасивного дозвілля є значним викликом) та набуття індивідуальної рухової практики. Слід зазначити, що фізичне здоров'я та фізична працездатність є основними передумовами будь-якої професійної діяльності.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/65159
Appears in Collections:XІХ Міжнародна науково-методична конференція "Фізичне виховання у контексті сучасної освіти" (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1. Post-traditional model of physical education and student sports.pdf110.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.