Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/24530
Title: The Topos of the Missing Beloved in Ioan Maksymovych’s «The Virgin Mother of God»
Other Titles: Топос загубленого коханого в поемі «Богородице Діво» Іоана Максимовича
Топос потерянного возлюбленного в поэме «Богородице Дево» Иоанна Максимовича
Authors: Максимчук, Ольга Василівна
Максимчук, Ольга Васильевна
Maksymchuk, Olha
Keywords: Song of Songs, topos, the Baroque poetry, motif of Passion, Mariology.
Пісня Пісень, топос, барокова поезія, пасійний мотив, маріологія.
Песнь Песней, топос, барочная поэзия, пассийный мотив, мариология.
Issue Date: 30-Sep-2013
Publisher: Університет ім. Марії Склодовської-Кюрі, м. Люблін, Польща
Citation: Maksymchuk O. The Topos of the Missing Beloved in Ioan Maksymovych’s «The Virgin Mother of God» / O, Maksymchuk // Spheres of Culture / Maria Curie-Sklodovska University in Lublin. – 2012. – Vol. 2. – P. 28–35.
Abstract: The purpose of the paper is to investigate the reception of topos of the missing beloved in the poem «The Virgin Mother of God» written by Ioan Maksymovych. The topos is characterized by the combination of images from the Song of Songs with the motif of Christ’s Passion, which can also be noticed in other Ukrainian poetical texts written in the XVII and XVIII Centuries. Moreover, the apocryphal motif of the lament of the Mother of God has an influence on the stylistics of the topos.
У статті йдеться про рецепцію топосу загубленого нареченого у поемі «Богородице Діво» Іоана Максимовича. Топос характеризується поєднанням образності, запозиченої з Пісні Пісень, із мотивом страстей Господніх, яке можна помітити також в інших українських поетичних текстах XVII–XVIII ст. Крім того, на стилістику топосу в творі Максимовича впливає апокрифічний мотив плачу Богородиці.
В статье речь идет о рецепции топоса потерянного возлюбленного в поэме Иоанна Максимовича «Богородице Дево». Топос характеризуется комбинированием образности, заимствованной с Песни Песней, с мотивом Господних страстей, что характерно также для других украинских текстов XVII–XVIII вв. Кроме того, на стилистику топоса в произведении Максимовича влияет апокрифический мотив плача Богородицы.
URI: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/24530
ISSN: 2300-1062
Appears in Collections:Статті в наукових журналах та публікації в інших виданнях кафедри базових і спеціальних дисциплін



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.