Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38143
Назва: Теоретичні основи розробки навчальних матеріалів для роботи за технологією CLIL
Інші назви: Теоретические основы создания учебных материалов для работы по технологии CLIL
Teoretical foundations of creation training materials for teaching in CLIL technology
Автори: Першукова, Оксана Олексіївна
Першукова, Оксана Алексеевна
Pershukova, Oksana Oleksiivna
Ключові слова: Інтегроване навчання змісту та мови
навчальні матеріали для СLIL
теоретичні основи розвитку багатомовності
розробка навчальних матеріалів за імерсійною технологією
Интегрированное обучение предметному содержанию и языку
учебные материалы для СLIL
теоретические основы развития многоязычия
разработка учебных материалов за иммерсионной технологией
CLIL
Content and Language Integrated Learning
educational texts for CLIL
theoretical foundations for plurilingualism forming
creation of training materials for immersion technology
Дата публікації: 2018
Видавництво: Запорізький класичний університет
Бібліографічний опис: Першукова О. О. Теоретичні основи розробки навчальних матеріалів для роботи за технологією CLIL // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: Збірник наукових праць, випуск № 58-59 (111-112). Запоріжжя, класичний університет, 2018. ―С.162-173.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена аналізу теоретичних основ технології інтегрованого навчання мови та змісту та особливостей створення навчальних матеріалів для формування багатомовності за цією. Виявлено, що теоретичні основи розробки навчальних матеріалів у контексті технології CLIL складають педагогічні теорії опанування кількох мов: теорія конструктивізму (Ж. П'яже, Дж. Дьюі, Г. Гарднера, Дж. Брунера), принцип взаємозалежності мов та принцип порогу Дж. Каммінза, теорія опанування другої мови С. Крашена, теорія випуску М. Свейн, холістична теорія Ф. Грожана, оновлена таксономія Б. Блума. Розглянуто варіації існуючих нині моделей навчання за імерсійною технологією, розкрита сутність та виявлено їх характерні ознаки, з’ясовано залежність між ефективністю навчання в рамках СLIL та педагогічними умовами навчання. Представлено основні положення для розробки навчальних матеріалів, які спираються на зазначені теорії.
Статья посвящена анализу теоретических основ технологии интегрированного обучения содержанию и языку (CLIL) и особенностей создания учебных материалов для формирования многоязычия в рамках этой технологии. Определено, что теоретическую базу создания учебных материалов в рамках технологии CLIL составляют педагогические теории овладения несколькими языками: теория конструктивизма (Ж. Пиаже, Дж. Дьюи, Г. Гарднера, Дж .Бруннера), принцип взаимозависимости языков и принцип порога Дж. Камминза, теория овладения вторым языком С.Крашена, теория выпуска М.Свейн, холистическая теория Ф.Грожана, обновленная таксономия Б. Блума. Рассмотрены вариации существующих сегодня моделей обучения с помощью иммерсионной технологии, раскрыта суть и выявлены их характерные черты, определена зависимость между эффективностью обучения в рамках СLIL и педагогическими условиями обучения. Представлено основные положения для создания учебных материалов, которые имеют в основании названные теории.
The article is devoted to the analysis of peculiarities of educational materials creation for plurilingualism formation in the technology of integrated content and language learning. The author considered different variations of existing models of training with the help of immersion technology. The essence and their characteristic features are revealed, the dependence between the effectiveness of learning in the framework of CLIL and the pedagogical conditions of training is determined. It has been shown that the theoretical foundations for the creation of teaching materials within CLIL technology are the pedagogical theories of mastering several languages. They are: theory of Constructivism (J. Piaget, J. Dewey, G. Gardner, J. Brunner); the principle of Interdependence of languages and the principle of Threshold (J. Cummins); the theory of the Second Language Acquisition (S. Krashen), The Output Hypothesis (M. Swain), the Holistic View of bilingualism (F.Grosjean), the updated taxonomy (B. Bloom). This technology enables the ability to combine language and content and connect vocabulary and grammatical skills. The main provisions for the creation of educational materials are presented: 1) select the learning texts carefully and accompany them with a sufficient number of tasks for understanding of the material, because the level of complexity should be lower than the actual level of subject knowledge the students receive in their native language; 2) texts and tasks to them should be accompanied by a demonstration of the peculiarities of new and already known linguistic forms; 3) the constant control of content understanding should not exclude the use of translation in the learning process; 4) stimulation of students' independent and creative activity, communicative and intercultural skills, application of tasks from analytical and critical thinking, comparison, finding connections and guessing workout; 5) multimodal presentation of information, accounting of educational styles of students and the development of their different types of literacy are appropriate.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38143
Розташовується у зібраннях:Наукові статті кафедри авіаційної англійскої мови

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Першукова О Стаття CLIL.pdfСтаття232.32 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.