Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38143
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПершукова, Оксана Олексіївна-
dc.contributor.authorПершукова, Оксана Алексеевна-
dc.contributor.authorPershukova, Oksana Oleksiivna-
dc.date.accessioned2019-03-18T11:54:28Z-
dc.date.available2019-03-18T11:54:28Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationПершукова О. О. Теоретичні основи розробки навчальних матеріалів для роботи за технологією CLIL // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: Збірник наукових праць, випуск № 58-59 (111-112). Запоріжжя, класичний університет, 2018. ―С.162-173.uk_UA
dc.identifier.urihttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/38143-
dc.description.abstractСтаття присвячена аналізу теоретичних основ технології інтегрованого навчання мови та змісту та особливостей створення навчальних матеріалів для формування багатомовності за цією. Виявлено, що теоретичні основи розробки навчальних матеріалів у контексті технології CLIL складають педагогічні теорії опанування кількох мов: теорія конструктивізму (Ж. П'яже, Дж. Дьюі, Г. Гарднера, Дж. Брунера), принцип взаємозалежності мов та принцип порогу Дж. Каммінза, теорія опанування другої мови С. Крашена, теорія випуску М. Свейн, холістична теорія Ф. Грожана, оновлена таксономія Б. Блума. Розглянуто варіації існуючих нині моделей навчання за імерсійною технологією, розкрита сутність та виявлено їх характерні ознаки, з’ясовано залежність між ефективністю навчання в рамках СLIL та педагогічними умовами навчання. Представлено основні положення для розробки навчальних матеріалів, які спираються на зазначені теорії.uk_UA
dc.description.abstractСтатья посвящена анализу теоретических основ технологии интегрированного обучения содержанию и языку (CLIL) и особенностей создания учебных материалов для формирования многоязычия в рамках этой технологии. Определено, что теоретическую базу создания учебных материалов в рамках технологии CLIL составляют педагогические теории овладения несколькими языками: теория конструктивизма (Ж. Пиаже, Дж. Дьюи, Г. Гарднера, Дж .Бруннера), принцип взаимозависимости языков и принцип порога Дж. Камминза, теория овладения вторым языком С.Крашена, теория выпуска М.Свейн, холистическая теория Ф.Грожана, обновленная таксономия Б. Блума. Рассмотрены вариации существующих сегодня моделей обучения с помощью иммерсионной технологии, раскрыта суть и выявлены их характерные черты, определена зависимость между эффективностью обучения в рамках СLIL и педагогическими условиями обучения. Представлено основные положения для создания учебных материалов, которые имеют в основании названные теории.uk_UA
dc.description.abstractThe article is devoted to the analysis of peculiarities of educational materials creation for plurilingualism formation in the technology of integrated content and language learning. The author considered different variations of existing models of training with the help of immersion technology. The essence and their characteristic features are revealed, the dependence between the effectiveness of learning in the framework of CLIL and the pedagogical conditions of training is determined. It has been shown that the theoretical foundations for the creation of teaching materials within CLIL technology are the pedagogical theories of mastering several languages. They are: theory of Constructivism (J. Piaget, J. Dewey, G. Gardner, J. Brunner); the principle of Interdependence of languages and the principle of Threshold (J. Cummins); the theory of the Second Language Acquisition (S. Krashen), The Output Hypothesis (M. Swain), the Holistic View of bilingualism (F.Grosjean), the updated taxonomy (B. Bloom). This technology enables the ability to combine language and content and connect vocabulary and grammatical skills. The main provisions for the creation of educational materials are presented: 1) select the learning texts carefully and accompany them with a sufficient number of tasks for understanding of the material, because the level of complexity should be lower than the actual level of subject knowledge the students receive in their native language; 2) texts and tasks to them should be accompanied by a demonstration of the peculiarities of new and already known linguistic forms; 3) the constant control of content understanding should not exclude the use of translation in the learning process; 4) stimulation of students' independent and creative activity, communicative and intercultural skills, application of tasks from analytical and critical thinking, comparison, finding connections and guessing workout; 5) multimodal presentation of information, accounting of educational styles of students and the development of their different types of literacy are appropriate.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗапорізький класичний університетuk_UA
dc.subjectІнтегроване навчання змісту та мовиuk_UA
dc.subjectнавчальні матеріали для СLILuk_UA
dc.subjectтеоретичні основи розвитку багатомовностіuk_UA
dc.subjectрозробка навчальних матеріалів за імерсійною технологієюuk_UA
dc.subjectИнтегрированное обучение предметному содержанию и языкуuk_UA
dc.subjectучебные материалы для СLILuk_UA
dc.subjectтеоретические основы развития многоязычияuk_UA
dc.subjectразработка учебных материалов за иммерсионной технологиейuk_UA
dc.subjectCLILuk_UA
dc.subjectContent and Language Integrated Learninguk_UA
dc.subjecteducational texts for CLILuk_UA
dc.subjecttheoretical foundations for plurilingualism forminguk_UA
dc.subjectcreation of training materials for immersion technologyuk_UA
dc.titleТеоретичні основи розробки навчальних матеріалів для роботи за технологією CLILuk_UA
dc.title.alternativeТеоретические основы создания учебных материалов для работы по технологии CLILuk_UA
dc.title.alternativeTeoretical foundations of creation training materials for teaching in CLIL technologyuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.lbc88.84.845я43 П 86-
dc.subject.udc371.026.9-
Appears in Collections:Наукові статті кафедри авіаційної англійскої мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Першукова О Стаття CLIL.pdfСтаття232.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.