Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44729
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЄнчев, Сергій Васильович-
dc.contributor.authorYenchev, Serhii Vasylovych-
dc.date.accessioned2020-11-27T11:45:59Z-
dc.date.available2020-11-27T11:45:59Z-
dc.date.issued2020-11-24-
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44729-
dc.description.abstractПроаналізовано принципи побудови, функції, задачі, методи й алгоритми синтезу інтелектуальних систем керування авіаційними газотурбінними двигунами. Досліджено структури та інформаційні потоки в електронних системах керування авіаційними ГТД, створено комплекс методик і алгоритмів ідентифікації авіаційних ГТД й обробки інформації в САК ГТД на основі методів інтелектуального керування. Сформульовано науково-методичні основи проектування нейромережевих регуляторів у структурах ІСК авіаційними ГТД: навчання, алгоритми синтезу та налаштування; формування структури ІСК ГТД та інтелектуального вейвлет-фільтру. Розроблено методику синтезу нечітких ІСК ГТД за допомогою методу гармонічної лінеаризації та алгоритмічне забезпечення їх функціонування. З позицій системного підходу запропоновано концепцію оптимізації ІСК ГТД, керувальна частина якої являє собою єдиний математичний оператор, що перетворює вхідну інформацію в керувальні впливи. На основі концепції розроблено метод і методику оптимізації законів керування в ІСК ГТД у процесі експлуатації на сталих та перехідних режимах за обраними критеріями: швидкодія, мінімальна витрата палива. Запропоновано вирішення задачі синтезу алгоритмів відмовостійкого керування ІСК ГТД на основі нечіткої логіки та нейронних мереж. Розроблено алгоритм і методику синтезу НМ-регулятора в складі ІСК ГТД. Досліджено залежність показників якості керування САК від вибору архітектури та структури НМ. Запропоновано алгоритм забезпечення відмовостійкості САК ГТД, базований на використанні методу FDI, який відрізняється тим, що виявлення відмов у системі здійснюється шляхом порівняння елементів САК ГТД з аналогічними виходами елементів еталонної нейромережевої моделі САК, налаштовуваній у режимі реального часу, що дозволяє підвищити оперативність і достовірність виявлення відмов у широкому діапазоні зміни роботи та характеристик САК ГТД.uk_UA
dc.description.abstractThe thesis analyses the synthesis of intelligent control systems of aircraft gas turbine engines principles of construction, functions, tasks, methods and algorithms. The thesis studies the structures and information flow in aviation gas turbine engines electronic control systems and establishes the methods and algorithms for identification of aviation gas turbine engines and information processing in the system of automatic control system of gas turbine engines based on intelligent control methods. The study establishes scientific and methodological bases of designing neural network regulators in the structures of intelligent control systems of aviation gas turbine engines: training, synthesis algorithms and settings; intelligent control systems of gas turbine engines formation and intelligent wavelet filter. The method of synthesis of fuzzy intelligent control systems of gas turbine engines using the method of balanced straight line approximation and algorithmic maintenance of their functioning is developed. The thesis proposes the concept of intelligent control systems of gas turbine engines optimization in terms of system approach. The control part of the systems is a single mathematical operator that converts input information into control effects. The study provides the method and methodology for the intelligent control systems of the gas turbine engine control laws optimization in the course of operation in stable and transient modes according to the criteria: speed, minimum fuel consumption, based on the abovementioned concept. The thesis offers the solution to the problem of failure-resistant control algorithms synthesis of intelligent control systems of gas turbine engines on the basis of fuzzy logic and neural networks. The algorithm and method for the synthesis of neural network regulator as a part of intelligent control systems of gas turbine engines are developed. The study analyses the dependence of intelligent control systems management quality on the choice of neuron network architecture and structure. The failure-resistance algorithm for intelligent control systems of gas turbine engines is proposed. The algorithm is based on the use of FDI method, characterized in that the detection of failures in the system is carried out by comparing elements of intelligent control systems of gas turbine engines with the elements of the reference neural network model of intelligent control systems. The reference model is used in real-time mode. Therefore, the reliability of the failures detection in a wide work and characteristics variation range of intelligent control systems of gas turbine engines.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаціональний авіаційний університетuk_UA
dc.subjectсистеми керуванняuk_UA
dc.subjectгазотурбінний двигунuk_UA
dc.subjectнейронні мережіuk_UA
dc.subjectнечітка логікаuk_UA
dc.subjectоптимізація керуванняuk_UA
dc.subjectефективністьuk_UA
dc.subjectвідмовостійкістьuk_UA
dc.subjectcontrol systemsuk_UA
dc.subjectgas turbine engineuk_UA
dc.subjectneural networksuk_UA
dc.subjectfuzzy logicuk_UA
dc.subjectcontrol optimizationuk_UA
dc.subjectefficiencyuk_UA
dc.subjectfailure-resistanceuk_UA
dc.titleСинтез інтелектуальних систем керування авіаційними газотурбінними двигунамиuk_UA
dc.title.alternativeSynthesis of intelligent control systems for aircraft gas turbine enginesuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
dc.subject.udc629.7.03:681.5:519.718:004.89(043.3)uk_UA
Appears in Collections:Дисертації та автореферати спеціалізованої вченої ради Д 26.062.05

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YenchevSV_aref.pdfАвтореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук зі спеціальності 05.05.03 – двигуни та енергетичні установки. Національний авіаційний університет МОН України, Київ, 2020.1.22 MBAdobe PDFView/Open
Vidguk1.pdfВідгук № 1914.98 kBAdobe PDFView/Open
Vidguk2.pdfВідгук № 21.36 MBAdobe PDFView/Open
Vidguk3.pdfВідгук № 3552.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.