Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/55627
Title: Preliminary design of the mid-range passenger aircraft with up to 250 seats capacity
Other Titles: Аванпроект середньомагiстрального пасажирського літака місткістю до 250 пасажирів
Authors: Meleshko, Kseniia
Мелешко, Ксенія Русланівна
Keywords: passenger aircraft
preliminary design
center of gravity calculation
passenger cabin layout,
strength calculation
stress-strain analysis
Пасижарський літак
аваніпроект літака
центрування літака
компанування пасажирської кабіни
розрахунок на міцність
аналіз напружено деформованого стану
дипломна робота
Issue Date: Jun-2022
Publisher: National Aviation University
Citation: Meleshko K. Preliminary design of the mid-range passenger aircraft with up to 250 seats capacity. - Bachelor thesis in aircraft design department. - National Aviation University. - Kyiv, 2022. - 60 p.
Abstract: This thesis considers, the design of the mid-range passenger aircraft with a capacity of 250 passengers and determine it’s main flight and technical characteristics. The design methodology is based on prototype analysis to select the most advanced technical decisions and engineering calculations to get the technical data of designed aircraft. In a special part, the new design of aircraft floor beam for passenger seats attachment have been developed, which has increased strength compared to analogues and lower cost. To confirm the strength characteristics of the new beam structure using a new material, the analysis of the stress-strain state was performed and meeting of with existing standards was proved. The results of this work can be used in the aviation branch and in the educational process of aviation specialties.
В процесі написання роботи, було спроектовано та визначено основні льотно-технічні характеристики средньомагістрального пасажирського літака місткістю до 250 пасажирів. Для проектування літака, використовувався метод порівняльного аналізу літаків-прототипів для вибору найбільш обґрунтованих технічних рішень, а також метод інженерних розрахунків для отримання основних параметрів проектування літака. В спеціальній частині обґрунтовано застосування нової балки підлоги літака для кріплення пасажирських крісел, що має підвищену міцність порівняно з аналогами та меншу вартість. Для підтвердження характеристик міцності нової конструкції балки із застосуванням нового матеріалу проведено аналіз напружено-деформованого стану та показано її відповідність існуючим нормам. Результати цієї роботи можуть бути використані в авіаційній галузі та в навчальному процесі авіаційних спеціальностей.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету". Керівник роботи: доцент, к.т.н. Краснопольський Володимир Сергійович
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/55627
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри конструкцій літальних апаратів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ASF_2022_134_MeleschkoKR.pdfBachelor Thesis2.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.