Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56344
Title: Інноваційні підходи проведення маркетингових досліджень сучасних підприємств
Other Titles: Innovative approaches to marketing research of modern enterprises
Authors: Фісун, Юлія Володимирівна
Fisun, Yuliia
Борисенко, Олена Сергіївна
Borysenko, Olena
Ярмолюк, Олексій Ярославович
Yarmolyuk, Oleksii
Keywords: сучасне підприємство
маркетингові дослідження
маркетинг
інноваційні підходи
штучний інтелект
modern enterprise
marketing research
marketing
innovative approaches
artificial intelligence
Issue Date: 2022
Publisher: Класичний приватний університет
Citation: Фісун Ю.В., Борисенко О.С., Ярмолюк О.Я. Інноваційні підходи проведення маркетингових досліджень сучасних підприємств // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво / Класичний приватний університет, 2022. - Вип. № 2(125). - С. 99-103
Abstract: В сучасних умовах маркетинг набув вагомого значення в різних сферах економіки. Можливість побудувати ефективний маркетинг дійсна виключно на основі якісної та вичерпної інформації щодо ринку, конкурентів та споживачів. Маркетингові дослідження необхідні для пояснення поведінки конкурентів та покупців підприємства, ви явлення можливих перспектив розвитку, тощо. Розвиток технологій істотно впливає на можливості щодо збору та опрацювання інформацію під час маркетингових досліджень. Застосування інноваційних технологій не тільки прямо впливає на ефективність проведення маркетингових досліджень, а й на результативність маркетингу підприємства. Наукова новизна дослідження полягає в систематизації знань про інноваційні підходи для підвищення ефективності маркетингових досліджень.
In modern conditions, marketing has gained significant importance in various spheres of the economy. The ability to build effective marketing is valid only on the basis of high-quality and comprehensive information about the market, competitors and consumers. Marketing research is necessary to explain the behavior of the company's competitors and buyers, identify possible development prospects, etc. The development of technologies significantly affects the possibilities of collecting and processing information during marketing research. The use of innovative technologies not only directly affects the effectiveness of marketing research, but also the effectiveness of the company's marketing. The scientific novelty of the study consists in the systematization of knowledge about innovative approaches to increase the effectiveness of marketing research.
Description: У статті доведено, що маркетингові дослідження є невід’ємною складовою сучасного підприємства. Обґрунтовано, що традиційні форми ринкових досліджень поступово втрачають свою актуальність, тому все більшу популярність набувають інноваційні підходи щодо проведення ринкового аналізу. У статті наведено етапи розвитку маркетингових досліджень, розглянуто інноваційні підходи маркетингових досліджень, можливість їх використання на різних етапах маркетингової діяльності. Систематизовано наукові підходи до трактування поняття «методи маркетингових досліджень». Виявлено методи класифікації цілей маркетингових досліджень. Обґрунтовано, залежність розвитку маркетингових досліджень та їх інструментарію від упровадження нових підходів чи застосувань передових технологій. Проаналізо вано інноваційні підходи маркетингових досліджень, які передбачають широке використання мережі Інтернет та штучного інтелекту. The article proves that marketing research is an integral part of a modern enterprise. It is substantiated that traditional forms of market research are gradually losing their relevance, so innovative approaches to market analysis are becoming increasingly popular. The article presents the stages of development of marketing research, considers innovative approaches to marketing research, and reveals their advantages and disadvantages, as well as the possibility of their use at different stages of marketing activities. Methods of classification of the purposes of marketing researches are revealed. The dependence of the development of marketing research and their tools on the introduction of new approaches or applications of advanced technologies is substantiated. It is proved that today is the transition to a new stage of marketing research – personalized in-depth study of consumer characteristics and behavior, and the paradigm is changing towards individual marketing, fundamentally new approaches to consumer segmentation and processing vast amounts of data on consumer micro-segment behavior. In this article, we will thoroughly illustrate the prospects for developing the effectiveness of marketing research using innovative approaches. It is determined that the main purpose of marketing research has been and remains the same – to provide the decision maker with relevant information about the market, understanding of the market and processes in it to make reliable and informed management decisions. It was found that today predictive models are the most profitable, they can be used to process large data sets on the behavior of potential consumers. It is argued that the latest sources of information in marketing research can be both data on consumer purchases and behavior not related to the purchase of goods or services. It was found that among the relevant tools for finding and collecting information also distinguish the already popular SMM, SEO and widespread use of "mobile advertising". Innovative approaches to marketing research, which involve extensive use of the Internet and artificial intelligence, are analyzed.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56344
Appears in Collections:Матеріали конференцій, тези, статті кафедри маркетингу



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.