Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59279
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШевченко, Анна Валеріївна-
dc.contributor.authorShevchenko, Anna-
dc.contributor.authorМарчук, Валерія Василівна-
dc.contributor.authorMarchuk, Valeria-
dc.contributor.authorАдєєва, Ганна Володимирівна-
dc.contributor.authorAdieieva, Ganna-
dc.date.accessioned2023-05-05T10:32:37Z-
dc.date.available2023-05-05T10:32:37Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationШевченко А.В., Марчук В.В., Адєєва Г.В. Стандарти забезпечення маркетингових досліджень в умовах цифрової економіки // Проблеми системного підходу в економіці / Національний авіаційний університет. - Київ, 2022. - Вип. № 1(87). - С. 115-122uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59279-
dc.description1. Козицька Г.В., Сергєєв І.А. Розвиток маркетингових інтенет-досліджень в умовах глобалізації економічного простору. Ефективна економіка. 2017. № 7. URL: https://www.economy.nauka.com.ua/?op=1&z=5688#. дата звернення: 01.02.2022). 2. Лилик І. Ринок маркетингових досліджень в Україні 2020 рік: експертна оцінка та аналіз УАМ. Маркетинг в Україні. 2021. № 1. С. 4-25. 3. Лилик І.В. Становлення ринку маркетингових досліджень в Україні: історична ретроспектива. Вчені записки: зб. наук. пр. М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана»; [редкол.: А.Ф. Павленко (відп. ред.) та ін.]. Київ : КНЕУ, 2008. Вип. 10. С. 55-62. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/5853. дата звернення: 31.01.2022). Й інше.uk_UA
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано необхідність проведення маркетингових досліджень. Окреслено основні аспекти регулювання взаємовідносин між учасниками дослідницького процесу. Розглянуто основні регулюючі організації міжнародного та вітчизняного рівня та їх вимоги щодо якісного проведення дослідницьких процедур у сфері маркетингу. Узагальнено основні положення Міжнародного кодексу ESOMAR. Окреслено основні етичні норми ведення бізнесу в дослідницькій сфері, які засновані на принципах та директивах ESOMAR. Розглянуто основні вимоги ESOMAR до проведення маркетингових інтернет-досліджень. Розкрито особливості формування ринку маркетингових досліджень в Україні. Зазначено ключові аспекти діяльності Української асоціації маркетингу (УАМ), що сприяли розвитку ринку маркетингових досліджень. Проаналізована динаміка обсягу ринку маркетингових досліджень за період 2003-2020 роки. Визначено основних операторів ринку маркетингових досліджень в Україні.uk_UA
dc.description.abstractThe article substantiates the need for marketing research. The main aspects of regulating the relationship between participants in the research process are outlined. The main regulatory organizations of international and domestic level and their requirements for quality research procedures are considered. The main provisions of the International Code ESOMAR (European Society of Marketing Research Professionals) are summarized. The basic ethical norms of doing business in the research sphere, which are based on the principles and directives of ESOMAR, are outlined. The main requirements of ESOMAR for conducting Internet marketing research are considered. The peculiarities of the formation of the market of market research in Ukraine are revealed. The key aspects of the Ukrainian Marketing Association (UAM) that contributed to the development of the marketing research market are identified. The dynamics of the market volume of marketing research for the period 2003–2020 in hryvnia and US dollars is analyzed. The main operators of the market of market researches in Ukraine are defined. The impact of the pandemic on the market of marketing research in Ukraine is noted. Analyzed as the introduction of the digital economy and the accelerated digitalization of all areas is reflected in the activities of companies conducting marketing research. Marketing research in Ukraine has a redistribution of methods towards increasing the share of online in the context of accelerating the digitalization process during a pandemic. The main consumer preferences have definitely changed. In times of uncertainty, companies need more marketing information to make decisions. We are confident that in the context of the ongoing transformation of consumer behavior, the demand for marketing research will continue to grow. Trends include greater flexibility for both customers and agencies, who try to get not just the service itself, but sell and buy quality, not price. The main challenges for companies conducting marketing research are the innovative component of marketing research and compliance with the standards specified in the main provisions of regulatory organizations at the international and domestic levels.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаціональний авіаційний університетuk_UA
dc.subjectмаркетингові дослідженняuk_UA
dc.subjectцифрова економікаuk_UA
dc.subjectінтернет-дослідженняuk_UA
dc.subjectстандартиuk_UA
dc.subjectетичні нормиuk_UA
dc.subjectESOMARuk_UA
dc.subjectУАМuk_UA
dc.subjectдіджиталізаціяuk_UA
dc.subjectmarketing researchuk_UA
dc.subjectdigital economyuk_UA
dc.subjectInternet researchuk_UA
dc.subjectstandardsuk_UA
dc.subjectethical normsuk_UA
dc.subjectUAMuk_UA
dc.subjectdigitalizationuk_UA
dc.titleСтандарти забезпечення маркетингових досліджень в умовах цифрової економікиuk_UA
dc.title.alternativeStandards for providing marketing research in the digital economyuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc339.138:658.1 (045)uk_UA
dc.identifier.doi10.32782/2520-2200/2022-1-17-
Appears in Collections:Матеріали конференцій, тези, статті кафедри маркетингу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття_Шевченко_Марчук_Адєєва.pdfСтаття806.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.