Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59310
Title: Зміни споживчої поведінки в умовах трансформації цифрових маркетингових комунікацій
Other Titles: Changes in consumer behavior under the transformation of digital marketing communications
Authors: Шевченко, Анна Валеріївна
Shevchenko, Anna
Стельмашенко, Олена Олександрівна
Stelmashenko, Olena
Марчук, Валерія Василівна
Marchuk, Valeria
Keywords: digital маркетинг
бренд
компанія
комунікації
маркетинг
поведінка
споживач
трансформація
управління customer experience
управління
цифровий маркетинг
штучний інтелект
digital marketing
brand
company
communications
marketing
behavior
consumer
transformation
customer experience management
management
digital marketing
artificial intelligence
Issue Date: 2023
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Шевченко А.В., Стельмашенко О.О., Марчук В.В. Зміни споживчої поведінки в умовах трансформації цифрових маркетингових комунікацій // Проблеми системного підходу в економіці / Національний авіаційний університет. - Київ, 2023. - Вип. № 1(90). - С. 44-53
Abstract: У статті розглянуто теоретичні аспекти поняття цифрового маркетингу і цифрових комунікацій. Визначено переваги цифрових маркетингових комунікацій над традиційними. Розглянуто відмінності цифрових маркетингових комунікацій від традиційних. У статті проведено дослідження тенденцій цифрового маркетингу. Визначено, що значний вплив на розвиток та зміну тенденцій цифрових маркетингових комунікацій в Україні спричинило повномасштабне вторгнення російського агресора на частину території України. Розглянуто зміни, що відбулися у поведінці українського споживача під впливом політичних подій. Виділено основні маркетингові компоненти маркетингових комунікацій, які є актуальними на сьогоднішній день, та основні кроки, що дозволять підтримати цифрові маркетингові комунікації на технічному та сенсовому рівнях.
The article examines the theoretical aspects of the concept of digital marketing and digital communications. The advantages of digital marketing communications over traditional ones have been determined, the number of advantages of digital marketing outweighs the number of advantages of traditional ones. The differences between digital marketing communications and traditional ones are considered. The article conducted a study of digital marketing trends, during which it was determined that the main trends are: metauniverse, artificial intelligence, customer experience management, short videos, simple, clear messages, influencers, employee involvement in communication, LinkedIn as a powerful tool of B2B digital marketing spheres, emphasis on the basics. It was determined that the fullscale invasion of the Russian aggressor on part of the territory of Ukraine had a significant impact on the development and change of trends in digital marketing communications in Ukraine. Changes that occurred in the behavior of the Ukrainian consumer under the influence of political events are considered. New well-known military images have appeared, the factors affecting the choice of a brand have changed, the attitude towards the practical actions of brands and the use of humor in advertising has changed, most Ukrainians consider it appropriate to use military themes in advertising. The main marketing components of marketing communications, which are relevant today, are highlighted, among them technical and meaningful. It has been established that the main steps that will allow supporting digital marketing communications at the technical and meaningful levels are the following: work with free channels, leave only the necessary communication channels to reduce costs, test and sacrifice quality, and you need to read well before posting something news and weed out fakes, delete what turned out to be inappropriate, do not speculate on values, sincerely talk about your real help.
Description: 1. 2023 Digital Marketing Trends To Take Advantage Of Now. URL: https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2022/11/15/2023-digital-marketing-trends-to-take-advantage-of-now/?sh=5e0b520561f4. 2. Shevchenko A., Borysenko O. Marketing Approach to the Formation of Management System for Enterprise Strategic Development in the Context of Globalisation. JILC (Journal of International Legal Communication), 1(1), 2021. 272 p. P. 186–196. 3. Ілляшенко С.М., Ілляшенко Н.С., Шипуліна Ю.С., Райко Д.В. Перспективи і проблеми інноваційного розвитку в умовах четвертої промислової революції. Управління інноваційною діяльністю: теорія і практика: колективна монографія / за заг. ред. д.е.н., професора Витвицької О.Д. Київ : ТОВ «АГРАР МЕДІА ГРУП», 2021. С. 112–131. 4. Маршалл П., Тодд Б. Контекстная реклама, которая работает: Библия Google AdWords. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2014. 464 с. 5. Метавсесвіт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0% 9C%D0%B5%D1%82%D0%B0%D0%B2%D1%81%D0%B5%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59310
Appears in Collections:Матеріали конференцій, тези, статті кафедри маркетингу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття_Шевченко_Стельмашенко_Марчук.pdfСтаття302.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.