Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59386
Title: The analytical approach to ornithological collision risk assessment (the example of the «Boryspil» international airport)
Other Titles: Аналітичний підхід до оцінки орнітологічного ризику (на прикладі міжнародного аеропорту «Бориспіль»)
Authors: Radomska, Marharyta Myroslavivna
Horobtsov, Inokentiy Vladyslavovych
Cherniak, Larysa Mykolayivna
Радомська, Маргарита Мирославівна
Горобцов, Інокентій Владиславович
Черняк, Лариса Миколаївна
Keywords: avifauna
aviation
airports
matrix
risk assessment
hazard
habitat attractiveness
species composition
орнітофауна
авіація
аеропорти
матриця
оцінка ризиків
загроза
привабливість ареалів
видовий склад
Issue Date: Jun-2021
Publisher: Ukrainian National Forestry University.
Citation: Horobtsov I., Radomska M., Cherniak L. The analytical approach to ornithological collision risk assessment (the example of the «Boryspil» international airport). Scientific journal «Biological Systems: Theory and Innovation». 2021. Vol. 12, № 2. P. 5-16.
Series/Report no.: Vol. 12.;2.
Abstract: The paper considers issues of interaction between aviation and avifauna, relevant in terms of flight safety and safety of habitats for birds living in the impact area of airports. A number of parameters of aircraft and air traffic flow significantly affect the behavior and diversity of birds living in the respective areas. The analysis showed that species composition of avifauna at airports includes very few fully synanthropic species, while semi-synanthropes, such as members of the family Corvidae, are often found in airport areas and, due to their size and behavior, are of major hazard to aircrafts. A variety of methods for assessing the level of ornithological hazard are proposed by researchers and used in some countries. The authors presented a matrix method for assessing the risk of collisions between birds and aircraft, adapted to the conditions of Ukrainian airports. In particular, this method takes into account the peculiarities of avifauna monitoring carried out at the airports of Ukraine and the range of data on birds that may be available at these enterprises. The proposed analytical approach to ornithological risk assessment and ornithological management was tested on the example of Boryspil Airport, for which the attractiveness of the territory for birds, focal species of birds that need the most attention during ornithological observations by the airport staff, and the risk level were determined. It is necessary to expand the list of indicators according to which data should be collected during routine ornithological monitoring of airports.
У статті розглядаються аспекти взаємодії авіації та орнітофауни,актуальні з точки зору безпеки польотів та безпечності ареалів для птахів, що проживають в зоні впливу аеропортів. Показано, що ряд параметрів повітряних суден та транспортного потоку у повітрі загалом суттєво впливають на життєдіяльність, поведінку та різноманіття птахів, що проживають на відповідних територіях. Розглянуто видовий склад орнітофауни на території аеропортів та виявлено низьке представлення повністю синантропних видів, натомість напів-синантропи, такі як представники родини Corvidae, часто зустрічаються в зоні аеропортів і, зважаючи на свої розміри та поведінку, можуть становити основну небезпеку для польотів літаків. Проаналізовано методи оцінки рівня орнітологічної небезпеки, що пропонуються дослідниками і застосовуються у ряді країн світу. Представлено матричний метод оцінки ризику зіткнень між птахами та повітряними суднами, адаптований до умов українських аеропортів. Зокрема, даний метод враховує особливості моніторингу орнітофауни, що здійснюється в аеропортах України, та спектр даних про птахів, що можуть бути наявні на цих підприємствах. Запропонований аналітичний підхід до оцінки орнітологічного ризику та орнітологічного менеджменту апробовано на прикладі аеропорту «Бориспіль», для якого оцінено привабливість території для птахів, виділено фокусні види птахів, які потребують найбільшої уваги під час проведення орнітологічних спостережень персоналом аеропорту, а також визначено рівень ризику зіткнень. Встановлено необхідність розширення переліку показників, за якими слід збирати дані під час рутинного орнітомоніторингу аеропортів.
Description: 1. Hedayati R., Sadighi M. (2015). Bird Strike: An Experimental, Theoretical and Numerical Investigation. Sawston, Cambridge: Woodhead Publishing. 258. 2. Ahmed F. El-Sayed. (2019). Bird Strike in Aviation: Statistics, Analysis and Management. New York: John Wiley & Sons. 398. 3. Mulero-Pázmány M., Jenni-Eiermann S., Strebel N., Sattler T., Negro J.J. (2017). Unmanned aircraft systems as a new source of disturbance for wildlife: A systematic review. PLOS ONE 12(6): e0178448. https:// doi.org/10.1371/journal.pone.0178448 4. Hoang T. (2013). A literature review of the effects of aircraft disturbances on seabirds, shorebirds and marine mammals. San Francisco, California: NOAA, The Seabird Protection Network. 12. 5. Romero-Bautista, Y.A., Moreno-Calles, A.I., Alvarado-Ramos, F. (2020). Environmental interactions between people and birds in semiarid lands of the Zapotitlán Valley, Central Mexico. J Ethnobiology Ethnomedicine 16: 32. https://doi.org/10.1186/ s13002-020-00385-1 6. Jacoby V. E. (2019). Povedenie ptits i tehnika. The Russian Journal of Ornithology 28(1809): 3807-3823 (in Russian). 7. Shochat E., Lerman S., Fernandez-Juricic E. (2010). Birds in urban ecosystems: population dynamics, community structure, biodiversity, and conservation. In J. Aitkenhead-Petersons and A. Volders (Ed.) Urban Ecosystem Ecology: Agronomy monograph (pp. 75- 86). Madison: ASA-CSSA-SSSA. https://doi. org/10.2134/agronmonogr55.c4 8. Alquezar R. D., Macedo R. H. (2019). Airport noise and wildlife conservation: What are we missing? Perspectives in ecology and conservation 17(4): 163-220. https:// doi.org/10.1016/j.pecon.2019.08.003 9. Soldatini C., Georgalas V., Torricelli P., Albores-Barajas Y. (2010). An ecological approach to birdstrike risk analysis. European Journal of Wildlife Research 56(4): 623-632. https://doi.org/10.1007/s10344-009-0359-z 10. Bradbeer, D. R., Rosenquist, C., Christensen, T. K., Fox, A. D. (2017). Crowded skies: Conflicts between expanding goose populations and aviation safety. Ambio, 46(2): 290–300. https://doi.org/10.1007/s10344-009-0359-z 11. Hu Y., Xing P., Yang F., et. al. (2020). A birdstrike risk assessment model and its application at Ordos Airport, China. Scientific Reports 10(1): 19627. https://doi. org/10.1038/s41598-020-76275-z 12. Lopez-Lago M., Casado R., Bermudez A., Serna J. (2017). A predictive model for risk assessment on imminent bird strikes on airport areas. Aerospace Science and Technology 62: 19- 30. https://doi.org/10.1016/j.ast.2016.11.020 13. Soldatini C., Albores-Barajas Y.V., Lovato T., Andreon A., Torricelli P., et al. (2011). Wildlife Strike Risk Assessment in Several Italian Airports: Lessons from BRI and a New Methodology Implementation. PLOS ONE 6(12): e28920.. https:// doi.org/10.1371/journal.pone.0028920
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59386
ISSN: 2706-8382 - друк;
2706-8390 - онлайн.
DOI: 10.31548/biologiya2021.02.001
Appears in Collections:Публікації у наукових виданнях співробітників кафедри екології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
!!!!The_analytical_approach_to_ornithological_collision_risk_assessment.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.