Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59387
Title: | The analysis of airports' physical factors impacts on wildlife |
Other Titles: | Аналіз фізичних чинників впливу аеропортів на фауну |
Authors: | Radomska, Marharyta Myroslavivna Horobtsov, Inokentiy Vladyslavovych Cherniak, Larysa Mykolayivna Tykhenko, Oksana Mykolayivna Радомська, Маргарита Мирославівна Горобцов, Інокентій Владиславович Черняк, Лариса Миколаївна Тихенко, Оксана Миколаївна |
Keywords: | habitat fragmentation light pollution animal behavior electromagnetic fields vibration фрагментація ареалів світлове забруднення поведінка тварин електромагнітні поля вібрація |
Issue Date: | 29-Apr-2021 |
Publisher: | Ukrainian National Forestry University. |
Citation: | Radomska M.M., Horobtsov I.V., Cherniak L. M., Tykhenko O. M. The analysis of airports' physical factors impacts on wildlife. Scientific Bulletin of UNFU. 2021. Vol. 31, № 3. P. 74-79. |
Series/Report no.: | Vol. 31.;3. |
Abstract: | The impacts of manmade structures on wildlife are often underestimated due to misbelieve that wild animals avoid living in close proximity to any kind of technogenic object. However, such objects may offer a range of benefits to animals and thus become points of attraction, being still a source of hazards for these living organisms. The airports are considered to be dangerous industrial facilities for they create chemical and physical pollution, as well as host a variety of biohazards, originating from transported items and dense groups of population. Meanwhile they are often located outside the urban areas in previously pristine areas, specially allocated for this purpose and animals, whose habitat they occupy undergo all these impacts equally with passengers and staff. The aim of the research is to conduct differential analysis of physical factors of influence within the airport impact area and evaluate the negative trends for exposed animals. The physical factors were divided into the physical objects and physical fields. The assessment of these factors was based on the data obtained using special metering equipment for measuring the level of noise, light and electro-magnetic pollution, while the intensity of visual pollution and fragmentation effects by airport infrastructure were evaluated using qualitative approach. The airport facilities itself and ground access infrastructure are showed as the causes of habitat destruction by barrier and edge effects, as well as structural transformations of landscapes, in particular, relief and phytocenosis. The impact of physical fields coming from the airport territory is formed by light, vibration and electro-magnetic pollution. The intensity of considered factors is different, but the sensitivity of laboratory animals to these factors is high enough to cause a range of effects. However, the methods for mitigation of some other airport impacts can exacerbate the value of the existing sources of impacts. The light pollution is measured and defined as the most significant and damaging. Thus, there is a clear need to pay attention to the interactions between an airport and wildlife to reduce the intensity of negative effects. The predicted and described effects for wildlife could be very diverse, but they need verification by field surveys in the impacts areas of airports is highlighted. Досліджено вплив аеропортів на тварин, ареали яких перетинаються зі спорудами та інфраструктурою аеропорту. Здійснено диференціальний аналіз фізичних чинників у зоні впливу аеропорту та оцінено негативні тенденції для тварин, що потрапляють під цей вплив. Проаналізувавши наявні дослідження з оцінювання впливу аеропортів на довкілля, встановлено, що питанням впливу цих об'єктів на диких тварин приділено мало уваги, а більше зосереджено насамперед на убезпеченні польотів, тобто засобах відлякування тварин, які також стають джерелами негативних впливів на живі організми. Під час виконання дослідження фізичні чинники поділено на дві групи – фізичні об'єкти та фізичні поля. Для оцінювання інтенсивності відповідних типів забруднення використано спеціальне обладнання у поєднанні з якісним аналізом. Показано, що будівлі та споруди аеропорту, а також під'їзна інфраструктура створюють яскраво виражені бар'єрний та крайовий ефекти, а також передбачають структурні перетворення рельєфу та фітоценозів ще на етапі будівництва і надалі під час експлуатації аеропорту інтенсивність впливів підвищується через нарощування обсягів перевезень та розбудову відповідної інфраструктури. Отже, продемонстровано, що аеропорти виступають істотними причинами знищення ареалів тварин. Основними неврахованими формами фізичних полів, що здійснюють вплив на диких тварин з території аеропорту, є світлове та електромагнітне забруднення, а також вібрації. Встановлено, що рівень кожного з досліджених типів забруднення є різним за інтенсивністю, але, як свідчать спеціалізовані дослідження, чутливість лабораторних тварин до цих факторів досить висока і може призводити до низки негативних наслідків. Зазначено, що додатковий негативний вплив на диких тварин можуть мати деякі природоохоронні засоби, зокрема шумові бар'єри, які посилюють фрагментацію ареалів. Виявлено, що найнебезпечнішого рівня досягає світлове забруднення. Відзначено нагальну потребу дослідити взаємодію між аеропортом та дикою природою, щоб зменшити інтенсивність негативних наслідків. Сформульовано перелік потенційних шкідливих наслідків для дикої природи, але наголошено на необхідності перевіряти ці прогнози шляхом польових досліджень у зонах впливу аеропортів. |
Description: | 1. Abeyesinghe, S. M., Wathes, C. M., Nicol, C. J, & Randall, J. M. (2001). The aversion of broiler chickens to concurrent vibrational and thermal stressors. Applied Animal Behaviour Science, 73, 199-215. https://doi.org/10.1016/S0168-1591(01)00142-3 2. Balmori, A. (2009). Electromagnetic pollution from phone masts. Effects on wildlife. Pathophysiology, 16(2–3), 191–199. https://doi.org/10.1016/j.pathophys.2009.01.007 3. Bennie, J., Davies, J. W., Cruse, D., & Gastonhttps, K. J. (2016). Ecological effects of artificial light at night on wild plants. Journal of Ecology, 104, 611–620. https://doi.org/10.1111/1365- 2745.12551 4. Damarad, T., & Bekker, G. J. (2003). COST 341 – Habitat Fragmentation due to Transportation Infrastructure. Luxembourg: Office for official publications of the European Communities. 5. Dong-Soo, K., & Jin-Sun, L. (1999). Propagation and attenuation characteristics of various ground vibrations. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 19, 115-126. https://doi.org/10.1016/S0267-7261(00)00002-6 6. Forman, R. T. T. (2003). Road ecology: science and solutions. Washington: Island Press. 7. Hill, P. S. M. (2001).Vibration and animal communication: a review. Integr Comp Biol, 41, 1135-1142. https://doi.org/10.1093/icb/41.5.1135 8. McKelvey, T., Abrahamsson, T., & Ljung, L. (1996). Vibration data analysis for a commercial aircraft: Multivariable vibration data from an aircraft is analyzed using modern system identification tools. Automatica, 32(12), 1689–1700. https://doi.org/10.1016/S0005-1098(96)80005-7 9. Norton, J. N., Kinard, W. L., & Reynolds, R. P. (2011). Comparative Vibration Levels Perceived Among Species in a Laboratory Animal Facility. Journal of the American Association for Laboratory Animal Science, 50(5), 653-659. 10. Perremans, S., Randall, J. M., Rombouts, G., Decuypere, E., & Geers, R. (2001). Effect of whole-body vibration in the vertical axis on cortisol and adrenocorticotropic hormone levels in piglets |
URI: | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59387 |
ISSN: | 1994-7836 - друк; 2519-2477 - онлайн. |
DOI: | 10.36930/40310311 |
Appears in Collections: | Публікації у наукових виданнях співробітників кафедри екології |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
!!!!The_analysis_of_airports'_physical_factors_impacts_on_wildlife.pdf | 406.41 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.