Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/61132
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБеркова, Оксана Петрівна-
dc.contributor.authorБорисюк, Оксана Анатоліївна-
dc.contributor.authorBerkova, Oksana-
dc.contributor.authorBorisyuk, Oksana-
dc.date.accessioned2023-10-12T06:34:54Z-
dc.date.available2023-10-12T06:34:54Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationБеркова О. П., Борисюк О. А. Роль маркетингових досліджень регіональних туристичних ринків. Економіка та суспільство: електронний журнал. 2023. №48. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2203uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/61132-
dc.description1. Yereshko A., & Sotnikov Yu. (2019). Perspektyvy vykorystannia marketynhovykh onlain-doslidzhen v innovatsiinomu rozvytku ekonomiky rehionu.[Prospects for the use of online marketing research in the innovative development of the region's economy]. Biznes-navihator, vol. №2 (45). рр.63–66. Available at: URL: http://business-navigator.ks.ua/journals/2018/45_2_2018/14.pdf (accessed February 25, 2023) 2. Demkiv Ya. (2011). Metodychni pidkhody do provedennia doslidzhen spozhyvchykh potreb na rynkakh vysokotekhnolohichnykh tovariv. [Methodical approaches to researching consumer needs in the markets of high-tech goods].Visnyk nats. un-tu «Lviv.politekhnika», vol. № 698. рр. 41–49. Available at: URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/11054/1/07.pdf (accessed February 25, 2023) 3.Zozulov O., & Vasylenko A. (2017). Analiz povedinky spozhyvachiv na promyslovomu rynku dlia formuvannia torhovoi propozytsii. [Analysis of consumer behavior in the industrial market for the formation of a trade offer]. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut», vol. № 14. рр. 307– 314. 4. Liubitseva O. (2006). Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi aspekty) : navch. posib. [Market of tourist services (geospatial aspects)]. Kyiv : Alterpres. (in Ukrainian) 5. Malska M., & Mandiuk N. (2016). Osnovy marketynhu u turyzmi [Basics of marketing in tourism]. Kyiv: «Tsentr uchbovoi literatury». (in Ukrainian) 6. Oklander M.A. (2017). Marketynhovi doslidzhennia innovatsii ta pidpryiemnytski ryzyky: monohrafiya [Marketing research and innovation and business risks: monograph]. Odesa : Astroprynt. (in Ukrainian) 7. Teletov A., Nagornyi I., & Nikonets М. (2017) Innovative approaches in marketing studies of industrial and technology production. Marketing and Management of Innovations. vol. № 2. рр. 57-66uk_UA
dc.description.abstractСтаття присвячена актуальним питанням дослідження регіональних туристичних ринків – сукупність економічних відносин, в основі яких знаходиться виробництво, збут і споживання комплексного турпродукту в межах певної території (Європейський, Американський, АТР, Близькосхідний). Констатовано, що дослідження регіональних туристичних ринків – це завдання двох взаємопов’язаних теоретичних та прикладних сфер: стратегічного маркетингу в туризмі та галузевих маркетингових досліджень. Виділені найбільш поширені групи методів, які застосовуються під час дослідження. Проаналізовано сучасну ситуацію, що склалася на глобальному туристичному ринку. Охарактеризовані найбільш поширені види досліджень регіональних туристичних ринків та зазначені методичні та технічні складності таких досліджень (точне встановлення кількості туристі, зокрема внутрішніх). The article is devoted to the topical issues of the research of regional tourist markets, which can be presented as a set of economic relations, which are based on the production, sale and consumption of a complex tourist product within a certain territory (European, American, Asia Pacific, Middle Eastern). It has been established that the study of regional tourism markets is a task of two interrelated theoretical and applied fields: strategic marketing in tourism and industry marketing research. The role of marketing research of regional tourism markets is revealed, in particular for the manufacturer, marketing research can show the probability of acceptance of a new tourist product by the target market, target consumers; to consumers - show what analogues of the tourist service are on the market, which have already become popular among consumers and make it possible to predict the probability of acceptance of a new tourist product among analogues on the market. The most common types of research used in the marketing of regional target markets are highlighted and disclosed, as well as the methods of conducting marketing research are characterized and classified into groups: ongoing and special marketing research of tourist markets; quantitative and qualitative studies of regional tourist markets; primary and secondary research; by type of research design of regional tourist markets; research of regional tourist markets at the level of end consumers of tourist services (tourists) and at the level of distributors (tourist firms); online and offline studies are distinguished by the environment; by the time of the research; according to the technology of carrying out the research; by subject of research implementation. The current situation in the global tourism market has been analyzed. Tourist arrivals indicators in the region were examined (indices for this figure in 2022 are presented) (2018 and 2021 are used as a basis for comparison). The most common types of studies of regional tourist markets are described, along with the methodological and technical challenges associated with such studies (exact determination of the number of tourists, in particular domestic ones).uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk_UA
dc.subjectтуризмuk_UA
dc.subjectрегіональний туристичний ринокuk_UA
dc.subjectмаркетингuk_UA
dc.subjectмаркетингові дослідження туристичного ринкуuk_UA
dc.subjectінструментарій маркетингового дослідженняuk_UA
dc.subjectтуристичний ринокuk_UA
dc.subjectregional tourist marketuk_UA
dc.subjectmarketing research of the tourist marketuk_UA
dc.subjecttools of marketing researchuk_UA
dc.subjecttourismuk_UA
dc.titleРоль маркетингових досліджень регіональних туристичних ринківuk_UA
dc.title.alternativeThe role of marketing research of regional tourist marketsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.identifier.doi10.32782/2524-0072/2023-48-2-
Appears in Collections:Наукові статті викладачів кафедри міжнародного туризму та країнознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Беркова, Борисюк. Роль маркетингових досліджень.pdf281.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.