Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62543
Title: Теорія мистецтва і сучасна національна художня традиція ромів
Other Titles: Art Theory And Modern National Art Tradition
Authors: Карпов, Віктор Васильович
Karpov, Viktor
Keywords: мистецтво ромів
Малгожата Мірга-Тас
теорія мистецтва
Теодор Адорно
Михайло Криволапов
Петер Бюргер
Емілія Рігова
Йонаш Тіберій
Сельми Сельман
Malgozhata Mirga-Tas
theory of art
Mykhailo Kryvolapov
Theodor Adorno
Peter Bürger
Roma art
Emilia Rigova
Jonash Tiberii
Selmy Selman
Issue Date: 2023
Publisher: Національний авіаційний університет
Citation: Карпов В.В. Теорія мистецтва і сучасна національна художня традиція ромів. Український мистецтвознавчий дискурс : наук. журнал. 2023. № 6. С. 38-44.
Abstract: У статті на основі теорії мистецтва Михайла Криволапова, Теодора Адорно, Петера Бюргера висвіт- лено сучасні тенденції розвитку національної художньої традиції ромів. Мета дослідження полягає у представленні концепцій теоретичного осягнення мистецького простору та з’ясуванні рівня розвитку сучасної художньої традиції ромів. З’ясовано, що у полі зору вчених дослідження творчості митців ром- ського походження, художньо-стилістичні особливості ромського мистецтва, популяризація ромських культурних традицій, концептуальне відображення сучасними художніми формами та образами соціаль- них проблем буття ромів. Проведено комплексний аналіз творчості Емілії Рігової, Йонаша Тіберія, Сельми Сельман, Малгожати Мірга-Тас. Осмислення сучасної національної художньої традиції ромів та теоре- тичне обгрунтування ромського мистецтва у європейському соціокультурному просторі набуває вагомого значення, доповнює різнобарвну палітру мистецтва власним національним звучанням. Висновки. Cучасна національна художня традиція ромів демонструє тісний взаємозв’язок із загальним річищем розвитку євро- пейського мистецького простору та сприяє розвитку сучасного візуального мистецтва України. Інтерна- ціональні форми мистецтва митцями ромського походження наповнюються національним контентом. Їх творчість сприяє розвитку художньої традиції культури ромів, популяризує культурні надбання ромського етносу, сприяє приверненню уваги громадськості до його самобутності, а також виступає у якості соці- ального інструментарію подолання нарративу ізоляції та дискримінації ромської спільноти, боротьби з ксенофобією та расовими забобонами. Отже, з точки зору антропології, мистецтво ромів виступає образ- ною формою соціального спілкування та основою національного культурного коду.
The article, based on the art theory of Mykhailo Kryvolapov, Theodor Adorno, and Peter Bürger, highlights the current trends in the development of the national artistic tradition of the Roma. The purpose of the research is to present the concepts of theoretical understanding of the artistic space and to nd out the level of development of the modern artistic tradition of the Roma. It has been found out that in the eld of view of the scientists are the research of the works of artists of Roma origin, the artistic and stylistic features of Roma art, the popularization of Roma cultural traditions, and the conceptual re ection of social problems of Roma life in modern artistic forms and images. A comprehensive analysis of the works of Emilia Rigova, Jonas Tiberii, Selma Selman, and Malgozhata Mirga- Tas was conducted. The understanding of the modern national artistic tradition of the Roma and the theoretical justi cation of the Roma art in the European socio-cultural space acquires signi cant importance, complements the colorful palette of art with its own national sound. Conclusions. The contemporary national artistic tradition of the Roma demonstrates a close relationship with the general development of the European artistic space and contributes to the development of modern visual art of Ukraine. International forms of art are lled with national content by artists of Roma origin. Their work contributes to the development of the artistic tradition of the Roma culture, popularizes the cultural heritage of the Roma ethnic group, contributes to drawing public attention to its identity, and also acts as a social tool for overcoming the narrative of isolation and discrimination of the Roma community, ghting against xenophobia and racial prejudice. So, from the point of view of anthropology, Roma art is a gurative form of social communication and the basis of the national cultural code.
Description: 1. Kryvolapov M. Ukrajinsjke mystectvo pershoji tretyny ХХ st. v khudozhnij krytyci [Ukrainian art of the rst third of the 20th centuryin art criticism]. Mystectvoznavstvo Ukrajiny, 2006. S.18-31. [in Ukraine]. 2. Adorno Teodor. Teorija estetyky [Theory of aesthetics]. Per. z nim. P. Tarashhuk. K.: Vydavnyctvo Solomiji Pavlychko «Osnovy», 2002. 518 s. [in Ukraine]. 3. Bezughla R. Ghlamur : khudozhni cinnosti, istorychna dynamika ta formy : monoghra ja [Glamor: artistic values, historical dynamics and forms]. Kyjiv: NAKKKIM, 2019. 348 s. [in Ukraine]. 4. Lymar Gh.M. Antropologhija mystectva ukrajinsjkogho avanghardu pershoji tretyny XX stolittja [Anthropology of Ukrainian avant-garde art of the rst third of the 20th century]. Dys. na zdob. nauk. stup. doktora loso ji za specialjnistju 023 «Obrazotvorche mystectvo, dekoratyvne mystectvo, restavracija». Kyjiv, Nacionaljna akademija kerivnykh kadriv kuljtury i mystectv, 2023. 211 c. [in Ukraine]. 5. Anthropological code of Ukrainian culture and civilization. O.O. Rafalskyi (head of author’s group), Y.S. Kalakura, V.P. Kotsur, M.F. Yurii (scienti c editor). K.: IPiEND named after I.F. Kurasa NAS of Ukraine, 2020. Book 1. C. 29. Book 2. 120 p. [in Ukraine]. 6. KarpovV.V.Nejroartjakestetychneperetvorennjasviturealjnosti[Neuroartasanaesthetictransformation of the world of reality]. Ukrajinsjkyj mystectvoznavchyj dyskurs, 2021. # 1. S.21-40. [in Ukraine]. 7. Lymar Gh. M. Ukrajinsjkyj avanghard u konteksti teoriji Petera Bjurghera [Ukrainian avant-garde in the context of Peter Bürger’s theory]. Ukrajincjkyj mystectvoznavchyj dyskurs, 2023. # 4. C. 118-126. DOI https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.16 [in Ukraine]. 8. Portfolio. Emilia Rigova. URL: https://emiliarigova.com/er.html (data zvernennja: 08.12.2023). [in Ukraine]. 9. Krashhyj khudozhnyk. URL: https://thebestartist.info/uk/2021/yonash-tyberiy (data zvernennja: 12.12.2023). [in Ukraine]. 10. Selma Selman. selmaselman. URL: https://www.selmanselma.com (data zvernennja: 08.12.2023. 11. Selma Selman. RomArchive. URL: https://www.romarchive.eu/en/collection/p/selma-selman/ (data zvernennja: 08.12.2023). 12. Małgorzata Mirga-Tas. Fundacja Sztuki Polskiej ING. URL: https://ingart.pl/pl/kolekcja/artysci/ malgorzata_mirga_tas (data zvernennja: 09.12.2023). 13. Perecharovujuchy svit. Malghozhata Mirgha-Tas. 2022. Foto Danielja Rumjanceva. URL: https:// romaua.org.ua/news/world/1650908353126 (data zvernennja: 12.12. 2023) 14. MałgorzataMirga-Tas.WinsPrestigiousTajsaRomaCulturalHeritagePrize2023.Eriac.URL:https:// eriac.org/malgorzata-mirga-tas-wins-prestigious-tajsa-roma-cultural-heritage-prize-2023/ (data zvernennja: 09.12.2023).
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/62543
Appears in Collections:Статті кафедри комп'ютерних технологій дизайну і графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
uad-jrnl.nau.in.ua_№6_2023-38-44.pdf818.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.