Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/63131
Title: Two-circuit System of Automated Control of Low-Altitude Helicopter Flight
Other Titles: Двоконтурна система автоматизованого керування маловисотним польотом гелікоптера
Authors: Filyashkin, Mykola
Філяшкін, Микола Кирилович
Keywords: total pitch of main rotor
swashplate
longitudinal channel
control law
low-altitude flight
rugged terrain
true height
inclined range
загальний крок несного гвинта
автомат перекосу
поздовжній канал
закон керування
політ на малій висоті
пересічена місцевість
справжня висота
похила дальність
Issue Date: 29-Mar-2024
Publisher: National Aviation University
Citation: Filiashkin M. K. Two-circuit System of Automated Control of Low-Altitude Helicopter Flight / M. K. Filiashkin // Electronics and Control Systems. Kyiv: NAU, 2024. – No 1(79). – pp. 75–80.
Series/Report no.: Electronics and Control Systems;№1(79)
Електроніка та системи управління;№1(79)
Abstract: The mode of automatic control of a low-altitude flight of a helicopter over heavily rugged terrain based on information about the inclined range is considered. It is shown that at high flight speeds it is impossible to overcome strictly vertical obstacles without changing the angle of inclination of the rangefinder antenna to the horizon depending on the flight speed, or without reducing the flight speed when approaching such an obstacle. Algorithms for controlling low-altitude flight using a two-channel scheme are proposed, namely, at high speeds through the longitudinal channel of the swashplate, and at low speeds – through the channel of the general pitch of the main rotor. The problem of optimal control of low-altitude helicopter flight is formulated, which can be presented as a variational problem with restrictions on phase coordinates and control influences. Ways to optimize the process of circumventing an obstacle with forecasting the trajectory of the helicopter on a certain section of the route with subsequent stabilization of the helicopter on this trajectory are shown.
Розглянуто режим автоматичного управління маловисотним польотом гелікоптера над сильно пересеченою місцевістю за інформацією про похилу дальність. Показано, що на великих швидкостях польоту не можна подолати суворо вертикальні перешкоди без зміни залежно від швидкості польоту кута нахилу антени далекоміра до горизонту, або без зменшення при підході до такої перешкоди швидкості польоту. Запропоновані алгоритми управління маловисотним польотом за двоканальною схемою, а саме на великих швидкостях через поздовжній канал автомата перекосу, а на малих швидкостях  через канал загального кроку несного гвинта. Сформульована задача оптимального управління маловисотним польотом гелікоптера, яка може бути подана як варіаційна задача з обмеженням на фазові координати і керуючі впливи. Показані шляхи оптимізації процесу огинання перешкоди з прогнозуванням траєкторії руху гелікоптера на певній ділянці маршруту з подальшою стабілізацією гелікоптера на цієї траєкторії.
Description: [1] M. K. Filyashkin, “Cross connections in helicopter active flight control system,” IX World Congress "Aviation in the XXI century" - "Safety in aviation and space technologies": theses of the report on the IX World. congress (Kyiv, September 22-24, 2020), Kyiv, 2020, pp. 3.3.6–3.3.10. [2] V. M. Syneglazov and M. K. Filyashkin, Automated air control systems ships, Kyiv: NAU, 2004, 502 p. [3] Yu. A. Cherkas and M. K. Filiashkin, “Contours of cross-links in steering control systems helicopter,” Electronics and Control Systems, no. 2(4), pp. 96–101, 2006. [4] M. K. Filiashkin, “System of active control of the helicopter,” Electronics and Control Systems, no. 2(4), pp. 147–152, 2005. [5] M. K. Filiashkin, “Cross-connections in the helicopter's integrated flight control system,” The 6-th International Scientific and Practical Conference: abstracts of the 6-th International Scientific and Practical Conference “Global and Regional Aspects of Sustainable Development” (February 26-28, 2022), Copenhagen, Denmark, pp. 43–50.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/63131
ISSN: 1990-5548
DOI: 10.18372/1990-5548.79.18446
Appears in Collections:Наукові публікації та матеріали кафедри авіаційних комп'ютерно-інтегрованих комплексів (НОВА)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.pdfНаукова стаття333.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.