Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58351
Title: Warning and recommendation system in case of avionics failure for aircrew during flight
Other Titles: Система попередження та рекомендацій у разі відмови авіоніки екіпажу під час польоту
Authors: Pinchuk, Tetyana Oleksandrivna
Пінчук, Тетяна Олександрівна
Keywords: graduate work
дипломна робота
aircraft
літак
avionics
авіоніка
flight safety
безпека польоту
reliability
надійність
accidents
інциденти
Issue Date: 9-Mar-2023
Publisher: National Aviation University
Abstract: The human factor problem is one of the head causes of the most aviation accidents and incidents. If we analyze the statistics of aviation accidents in recent years, we can see the growth dynamics of such cases precisely because of the human factor. The establishment of processes between man and machine is the basis for optimizing their interaction. The development of the particular warning system and recommendations for avionics failures during flight could reduce the impact of aircraft system malfunction on the pilot's psychophysiological stress and reduce the likelihood of errors due to the emotional state of the crew. This system would help the pilot improve his work and increase the effectiveness of his decision-making. Thus, the greater the number of failures in aircraft systems during flight, the greater the likelihood of making a mistake.
Проблема людського фактору – одна з головних причин найбільше авіаційних подій та інцидентів. Якщо проаналізувати статистику авіації ДТП за останні роки ми бачимо саме динаміку зростання таких випадків через людський фактор. Налагодження процесів між людиною і машина є основою для оптимізації їх взаємодії. Розробка конкретної системи оповіщення та рекомендації щодо несправності авіоніки під час польоту можуть зменшити вплив несправності системи літака на психофізіологічний стрес пілота та зменшити ймовірність помилок через емоційний стан екіпажу. Ця система допоможе пілоту покращити свою роботу та підвищення ефективності прийняття ним рішень. Таким чином, чим більше число збоїв у системах літака під час польоту, тим більша ймовірність виникнення a помилка.
Description: Робота публікується згідно наказу ректора від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт вищої освіти в репозиторії НАУ". Керівник дипломної роботи: професор кафедри авіоніки, Грищенко Юрій Віталійович
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58351
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри авіоніки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФАЕТ_2022_173_Пінчук Т.О..pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.