Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44441
Название: Communication Library Mechanisms for Children՚s Social Integration
Другие названия: Механізми комунікацій бібліотечних установ для дітей з інтеграції молоді у суспільне життя
Авторы: Тюрменко, Ірина Іванівна
Божук, Людмила Володимирівна
Халецька, Леся Пилипівна
Струк, Ірина Василівна
Ключевые слова: бібліотечна система України
бібліотеки для дітей
соціальне партнерство
соціальна взаємодія
проектна діяльність
соціальні комунікації
library system of Ukraine
libraries for children
social partnership
mechanisms of social interaction
social communications
Дата публикации: 29-ноя-2019
Издательство: Національний авіаційний університет
Библиографическое описание: Tiurmenko I.I., Bozhuk L.V., Khaletska L.P., Struk I.V. Communication Library Mechanisms for Children՚s Social Integration // Conflict Management in Global Information Networks: 1st International Conference on Cyber Hygiene and Conflict Manage, November 29, 2019: workshop proceedings, – Kyiv, 2019 – Р. 533-544.
Краткий осмотр (реферат): The article deals with communicative mechanisms of social interaction between libraries and different population categories. In conditions of information society, crisis situations, and war conflicts libraries should not only be supported by society but also to reintegrate into social life. Legislative instruments that regulate the work of libraries for children and determine its place in society were analyzed. The information about sociocultural, educational and informational functions of libraries much broader on the current conditions than set by legislation have been considered. The study finds that libraries for children work with different categories of young people including relocates, children with limited health capacities, teach finance and computer basics, develop creative talents and provide psychological help for parents. The paper presents an idea that libraries are not only limited to leisure activity institutions but have an important role in the process of socialization. The article deals with mechanism of library interaction with young people, particularly social partnership. Based on the research of sites and blogs of regional children's libraries, the National Library of Ukraine for children, the main mechanisms of communication for social integration of young people into public and social life were determined.
У публікації проаналізовано діяльність сучасної дитячої бібліотеки України як соціокультурного феномену. Бібліотека є універсальним соціокультурним інститутом, завдання якого полягає у залученні соціуму до культурних цінностей, у налагодженні зв’язків і взаємодії із суспільством загалом та громадянами зокрема. Якщо на початку 2000 років соціокультурну діяльність бібліотек зводили до дозвіллєвої діяльності, то сьогодні соціокультурні функції бібліотек розглядають набагато ширше. Особлива місія у процесі соціалізації особистості належить бібліотекам для дітей, які є публічними спеціалізованими установами та входять до бібліотечної й інформаційної системи України. Проаналізовано нормативно-правові акти, які регламентують роботу бібліотек для дітей та визначають її місце у житті громади. У публікації розглядаються різні форми взаємодії бібліотек і громади. Зокрема, приділена увага налагодженню соціального партнерства, взаємодії з органами влади та місцевого самоврядування. На основі дослідження сайтів і блогів обласних дитячих бібліотек, Національної бібліотеки України для дітей визначені основні напрями діяльності, форми роботи та засоби впливу на соціум. Визначені форми роботи, які формують культурний простір та впливають на середовище громади
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44441
ISSN: 16130073
Располагается в коллекциях:Наукові роботи НПП, докторантів та аспірантів кафедри англійської філології і перекладу

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Communication library mechanisms for children’s social integration.pdf522.83 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.