Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56606
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMelnykova-Kurhanova, Olena-
dc.contributor.authorМельникова-Курганова, Олена Сергіївна-
dc.contributor.authorМельникова-Курганова, Елена Сергеевна-
dc.date.accessioned2022-10-13T06:50:02Z-
dc.date.available2022-10-13T06:50:02Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationMelnykova-Kurhanova O. Gender Stereotypes in Ukrainian Mass Media and Media Educational Tools to Contain Them // Postmodern Openings, 2022. – № 13(1). – P. 372–387.uk_UA
dc.identifier.urihttps://er.nau.edu.ua/handle/NAU/56606-
dc.description.abstractTheoretical substantiations and practical recommendations on media educational contain against gender stereotypes in the Ukrainian mass media are given in the work. Attention is paid to the pathogenic factor of the use of gender-sensitive content. The workis based on propedeutic theoretic studies of cultural and psychosocial background of Ukraine. We also used a content analysis of news and advertising materials of heterogenic media; sociologic methods (surveys, questionnaires); modelling of educational situations and forecasting of expected results. That was an end-to-end method of generalization (induction) that covered theoretical and practical stages of the study. It is proved that despite the weakening of gender divisions in the socio-cultural sphere in the world, in developing countries (on the example of Ukraine) gender stereotypes remain a powerful tool for affective approach of media and advertising to the consumer. Author's ways to increase the level of media literacy and critical thinking with thehelp of gender-sensitive experiments, mini-projects, filling the media space with "mirror" about sexist content and creating a personal media field are proposed.uk_UA
dc.description.abstractУ роботі наведено теоретичні обґрунтування та практичні рекомендації щодо медіаосвітнього змісту гендерних стереотипів в українських ЗМІ. Акцентовано увагу на патогенному факторові використання гендерно чутливого контенту. В основу роботи покладено теоретичні дослідження культурного та психосоціального середовища України. Також використовувався контент-аналіз новин та рекламних матеріалів гетерогенних ЗМІ; соціологічні методи (опитування, анкетування); моделювання навчальних ситуацій та прогнозування очікуваних результатів. Це був наскрізний метод узагальнення (індукції), який охоплював теоретичний і практичний етапи дослідження. Доведено, що незважаючи на послаблення гендерних поділів у соціокультурній сфері у світі, у країнах, що розвиваються (на прикладі України) гендерні стереотипи залишаються потужним інструментом афективного підходу ЗМІ та реклами до споживача. Запропоновано авторські шляхи підвищення рівня медіаграмотності та критичного мислення за допомогою гендерно-чутливих експериментів, міні-проектів, протидії сексистському контенту та створення персонального медіаполя.uk_UA
dc.description.abstractВ работе даны теоретические обоснования и практические рекомендации по медиаобразованию против гендерных стереотипов в украинских СМИ. Обращается внимание на патогенный фактор использования гендерно-чувствительного контента. Работа основана на теоретических исследованиях культурно-психологической сфері Украины. Также мы использовали контент-анализ новостных и рекламных материалов разнородных СМИ; социологические методы (опросы, анкетирование); моделирование учебных ситуаций и прогнозирование ожидаемых результатов. Это был сквозной метод обобщения (индукции), охватывающий теоретический и практический этапы исследования. Доказано, что, несмотря на ослабление гендерного разделения в социокультурной сфере в мире, в развивающихся странах (на примере Украины) гендерные стереотипы остаются мощным инструментом аффективного подхода СМИ и рекламы к потребителю. Предложены авторские способы повышения уровня медиаграмотности и критического мышления с помощью гендерно-чувствительных экспериментов, мини-проектов, противодействия сексистскому содержанию и создания личного медиаполя.uk_UA
dc.language.isoen_USuk_UA
dc.publisherLUMEN Publishing Houseuk_UA
dc.subjectSensitive contentuk_UA
dc.subjectчутливий контентuk_UA
dc.subjectчувствительный контентuk_UA
dc.subjectsexismuk_UA
dc.subjectсексизмuk_UA
dc.subjectmedia literacyuk_UA
dc.subjectмедіаграмотністьuk_UA
dc.subjectмедиаграмотностьuk_UA
dc.subjectheterogeneous mediauk_UA
dc.subjectгетерогенні медіаuk_UA
dc.subjectгетерогенные СМИuk_UA
dc.titleGender Stereotypes in Ukrainian Mass Media and Media Educational Tools to Contain Themuk_UA
dc.title.alternativeГендерні стереотипи в українських ЗМІ та засоби медіаосвіти для їх стримуванняuk_UA
dc.title.alternativeГендерные стереотипы в украинских СМИ и инструменты медиаобразования их сдерживанияuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові статті кафедри журналістики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1. мельникова-курганова.pdf540.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.