Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59803
Title: Теоретичні основи проєктування пасажирських авіатерміналів в рамках стратегії сталого розвитку
Other Titles: Theoretical fundamentals of air passenger terminal design in the framework of the sustainable development strategy
Authors: Родченко, О. В.
Єрмак, О. Т.
Rodchenko, O. V.
Yermak, O. T.
Keywords: аеропорт
пасажирський авіатермінал
сонячна енергія
стратегія сталого розвитку
екологічний пасажирський авіатермінал
цілі сталого розвитку ЦСР
будівельне інформаційне моделювання ВІМ
будівельне енергетичне моделювання ВЕМ
airport
air passenger terminal
solar energy
sustainable development strategy
ecological air passenger terminal
Sustainable Development Goals SDG
building information modeling BIM
building energy model BEM
Issue Date: Jun-2023
Publisher: Liha-Pres
Citation: Родченко О. В., Єрмак О. Т. Теоретичні основи проєктування пасажирських авіатерміналів в рамках стратегії сталого розвитку // Сталий розвиток авіаційної інфраструктури України : колективна монографія. — Львів - Торунь : Liha-Pres, 2023. — С. 191-218.
Abstract: Будівництво нових пасажирських авіатерміналів, реконструкція або розширення вже існуючих повинно відбуватися зі зменшенням впливу на навколишнє середовище з урахуванням стратегії сталого розвитку та екологічного, соціального і економічного аспектів рекомендованих Глобальною системою сертифікації LEED. Будівельний сектор починає усвідомлювати, що стійкість є ключовим фактором, і технології відіграють важливу роль у сприянні досягненню Цілей сталого розвитку. Будівельне інформаційне моделювання (BIM) може допомогти досягти всіх Цілей сталого розвитку. ВІМ може вражати продуктивністю. В першу чергу BIM реалізує цю перевагу через свою здатність сприяти комунікації та координації, виявляти помилки та зменшувати витрати. Цифрова модель будівлі пасажирського авіатерміналу містить не лише геометричні дані, але й усі енергетичні дані та інформацію, як тип ізоляції, непрозорі огороджувальні конструкції, засклені конструкції, джерела енергії, кліматичні дані, аспекти опалення, охолодження та вентиляції. У цьому випадку інженери можуть працювати з реальною енергетичною моделлю будівлі ВЕМ. Проєктування, будівництво та експлуатація пасажирських авіатерміналів повинні відбуватися відповідно до проєктних вимірів стійких терміналів, необхідно впроваджувати сучасні технологічні розробки, такі як, інтелектуальні системи, ВІМ-технології, екологічні та відновлювальні будівельні матеріали, альтернативні джерела енергії.
The construction of new passenger air terminals, reconstruction or expansion of existing ones should take place with a decreasing in the impact on the environment, taking into account the strategy of sustainable development and environmental, social and economic aspects recommended by the Global LEED certification system. The construction sector is beginning to realize that sustainability is key and technology has an important role to play in helping to achieve the Sustainable Development Goals. Building information modeling (BIM) can help achieve all of the Sustainable Development Goals. BIM can impress with its performance. Primarily, BIM realizes this advantage through its ability to facilitate communication and coordination, identify clashes, and reduce costs. The information model of the air passenger terminal contains not only geometric data, but also all energy data and information such as insulation type, opaque enclosure structures, glazed structures, energy sources, climate data, aspects of heating, cooling and ventilation. In this case, engineers can work with building energy model BEM. The design, construction and operation of air passenger terminals must be carried out in accordance with the design dimensions of sustainable terminals, it is necessary to implement modern technological developments, such as intelligent systems, BIM-technologies, ecological and renewable building materials, alternative energy sources.
Description: 1. James Wilding. (2010). Airport Passenger Terminal Planning and Design [online]. Report No. 25, ACRP, Washington, USA. Available from Internet: https://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/acrp/ acrp_rpt_025vl.pdf 2. LEED v4.1. Building design and construction [online]. U. S. Green Building Council, 2019. Available from Internet: https://dcqpo543i2ro6.cloudfront.net/sites/default/files/file_downloads/ LEED_v4.1_BD_C_Beta_Guide_l_22_19___with_requirements_final.pdf 3. Advisory Circular 150/5360-13A. Airport Terminal Planning [online], US Department of Transportation, Federal Aviation Administration, 2018. USA. Standard. Available from Internet: https://www.faa.gov/ documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC-l 50-5360- 13A-Airport- Terminal- Planning, pdf 4. Babu Annie Diana 2008 25th Conference on Passive and Low Energy Architecture (Dublin, 22-24 October). A Low Energy Passenger Terminal Building for Ahmedabad Airport, India: Building Envelope as an Environment Regulator 2-7. 5. Conci, Mira. (2014). A Zero Energy terminal building for Amsterdam Airport Schiphol [online]. Urbanism and Building Sciences, P. 20-63. Available from Internet: http://resolver.tudelft.nl/uuid:9de65cc9-cf4a-44cc- 9ec3-db8a9f95d74f 6. Waheeb Sahel Abdullah Saadeddine. (2017). The possibility of benefiting from the concepts of sustainability in the future of airport design in Saudi Arabia Journal of Umm Al-Qura University for Engineering, Architecture and Computer 7, 12-14. 7. Dulmski, Wojciech. (2015). Sustainable Airport Passenger Terminal Design, the Review of Selected Examples technical transactions 4-B, 95-97. URL: https://doi.org/10.4467/2353737XCT.15.408.5039 8. LEED v4.1. Interior design and construction [online]. U.S. Green Building Council, 2019. Available from Internet: https://dcqpo543i2ro6.cloudfront.net/ sites/default/files/file_downloads/LEED_v4. l_IDC_Credits.pdf 9. LEED v4.1. Operations and maintenance [online]. U.S. Green Building Council, 2019. Available from Internet: https://wapsustainability.com/ wp-content/uploads/2020/ll/LEED_v4. l_OM_Guide.pdf 10. Zhe Wang, Haitian Zhao, Borong Lin, Yingxin Zhu, Qin Ouyang, Juan Yu. (2015). Investigation of indoor environment quality of Chinese large-hub airport terminal buildings through longitudinal field measurement and subjective survey, Building and Environment. Volume 94, Part 2. P. 593-605. URL: https://doi.Org/10.1016/j.buildenv.2015.10.014 11. Edwards, B. (2005). The Modern Airport Terminal: New Approaches to Airport Architecture (2nd ed.). Taylor & Francis. URL: https://doi.org/10.4324/9780203646878 12. Harrison, Anna, Popovic, Vesna, Kraal, Ben, & Kleinschmidt, Tristan. (2012). Challenges in passenger terminal design: A conceptual model of passenger experience [online]. In Durling D., Israsena P., & Tangsantikul J. (Eds.) DRS 2012 Bangkok — Research: Uncertainty, Contradiction and Value. Department of Industrial Design, Faculty of Architecture, Chulalongkorn University, Thailand, 1-12. Available from Internet: https://dl.designresearchsociety.org/cgi/ viewcontent.cgi?article=2412&context=drs-conference-papers 13. Changi Airport Group. (2018). Taking Flight The Changi Airport Terminal 4 Story [online]. Singapore, 68-72. Available from Internet: https://gallery.changiairport.com/content/dam/cacorp/publications/T4%20 CommemorativeBook.pdf 14. Incheon International airport Report (2018) “smart, art & green airport” [online], 27-30. Available from Internet: https://www.airport.kr/co_file/en/ file01/2018_brochure_en.pdf 15. Heydar Aliyev International Airport Baku / Autoban [online]. Available from Internet: https://www.archdaily.com/532770/heydar-aliyevinternational- airport-baku-autoban 16. Hamad International Airport Named World’s Best Airport for 2021 [online]. Available from Internet: https://www.hok.com/news/2021-08/ hamad-international-airport-named-worlds-best-airport-for-2021/ 17. Energy conservation and C02 reduction of Haneda Airport International Passenger Terminal [online]. Available from Internet: https://www.tiat.co.jp/en/environment/eco.html 18. Guidelines for Decision Makers. (2018). Sustainable Airport Areas [online]. Paris Region Urban Planning and Development Agency Available from Internet: https://www.metropolis.org/sites/default/files/resources/ 2 0 1 8 .0 3 _ S u s ta in a b le _A irp o rt_A re a s _G u id e lin e s_ fo r_ d e c is io n _ makers_0.pdf 19. Kalinke, Lydia. (2013). Innovations in Sustainable Airport Planning Efforts. A Case Study for Hartsfield-Jackson International Airport [online]. School of City and Regional Planning, Georgia Institute of Technology. P. 26. Available from Internet: https://smartech.gatech.edu/bitstream/ handle/1853/48763/LydiaI<alinke_A%20Case%20Study%20for%20 Hartsfield-Jackson%20Intl%20Airport.pdf?sequence=l&isAllowed=y 20. Amsterdam Airport Schiphol Terminal [online]. Available from Internet: https://archello.com/project/amsterdam-airport-schiphol-terminal 21. The Yearbook. (2012). Dubai Airports [online]. Available from Internet: https://www.dubaiairports.ae/docs/default-source/Publications/dubaiairports- yearbook-2012.pdf 22. HKIA, Hong Kong International Airport, Building Journal, Hong Kong, 2011, August. Available from Internet: http://www.building.hk/ feature/201 l_0922airport2.pdf 23. Fraport AG. (2021). Visual Fact Book, Frankfurt Airport [online]. Germany. Available from Internet: https://www.fraport.com/content/dam/fraportcom p an y/documents/inve storen/te rm ine -und-publikationen/visualfact- book/2020_FY_Visual_Fact_Book.pdf/_jcr_content/renditions/ original./2020_FY_Visual_Fact_Book.pdf
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59803
DOI: 10.36059/978-966-397-312-8-7
Appears in Collections:Сталий розвиток авіаційної інфраструктури України, том 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Родченко-Chapter Manuscript-11083-1-10-20230614.pdf181.36 kBстаттяView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.