Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59865
Title: Study of Hot Compression Deformation Behavior and Processing Map of Cobalt-based superalloy GH5188
Other Titles: Дослідження поведінки кобальтового сплаву GH5188 при високотемпературній стискаючій деформації та карта його обробки
Authors: Lai, Xuechi
Лай, Сюечи
Keywords: hot compression deformation
cobalt-based superalloy
processing map
forging process
piping system
microstructure
деформація гарячого стиснення
суперсплав на основі кобальту
карта обробки
процес кування
система трубопроводів
мікроструктура
дипломна робота
Issue Date: Nov-2022
Publisher: National Aviation University
Citation: Lai X. Study of Hot Compression Deformation Behavior and Processing Map of Cobalt-based superalloy GH5188. - Master thesis in aircraft design department. - National Aviation University. - Kyiv, 2022. - 70 p.
Abstract: Master’s thesis deals with the problem of Research on forging process of clamps in aviation piping system. The selected material is GH5188, and the hot deformation behavior and microstructure evolution behavior of this material during forging are discussed. Novelty of the results is about can achieve the purpose of controlling the microstructure evolution of GH5188 and selecting the optimal processing parameters. Actuality of the research caused by the problems of high deformation resistance and narrow processing temperature range in the hot working process of cobalt-based superalloys. Methods used to gain results are hot compression test; Thermal processing map based on dynamic material model; Electron Backscattered Diffraction (EBSD) analysis method. The above research shows that: Combined with thermal processing map and EBSD map analysis, the reasonable thermal deformation parameters of GH5188 alloy are determined as:The processing temperature is 1080℃~1180℃, and the strain rate is 0.1s-1~1s-1. Results of the research can be used in aviation industry as well as in research and development activity.
Магістерська робота присвячена проблемі дослідження процесу кування хомутів в системі авіаційних трубопроводів. Вибраний матеріал – GH5188, обговорюється поведінка гарячої деформації та поведінка еволюції мікроструктури цього матеріалу під час кування. Новизна результатів полягає в досягненні мети контролю еволюції мікроструктури GH5188 і вибору оптимальних параметрів обробки. Актуальність дослідження обумовлена проблемами високого опору деформації та вузького інтервалу температур обробки в процесі гарячої обробки суперсплавів на основі кобальту. Методи, що використовуються для отримання результатів: випробування на гаряче стиснення; карта термічної обробки на основі динамічної моделі матеріалу; метод аналізу дифракції зворотного розсіювання електронів (EBSD). Вищенаведене дослідження показує, що: у поєднанні з картою термічної обробки та аналізом карти EBSD прийнятні параметри термічної деформації сплаву GH5188 визначаються як: температура обробки становить 1080 ℃ ~ 1180 ℃, а швидкість деформації становить 0,1 с-1 ~ 1 с- 1. Результати дослідження можуть бути використані в авіаційній промисловості, а також у науково-дослідній діяльності.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету". Керівник роботи: професор, д.т.н. Карускевич Михайло Віталійович
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59865
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри конструкцій літальних апаратів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ASF_2022_134_LaiXuechi.pdfMaster thesis3.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.