Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59975
Title: Structural design of composite wing spars
Other Titles: Конструктивне проектування лонжеронів крила з композиційних матеріалів
Authors: Wang, Qingle
Ван, Цінле
Keywords: aircraft
wing
spar
composite materials
finite element analysis
stress-strain state
літак
крило
лонжерон
композитні матеріали
метод скінченних елементів
пружно-деформований стан
дипломна робота
Issue Date: Nov-2022
Publisher: National Aviation University
Citation: Wang Q. Structural design of composite wing spars. - Master thesis in aircraft design department. - National Aviation University. - Kyiv, 2022. - 82 p.
Abstract: This master degree thesis is dedicated to stress-strain analysis of the different shape of the wing spar made of composite material and its bearing performances under loading for the wide-body long range passenger aircraft. In the work analysis of the existing research works on the implementation of composite materials in aviation, the analysis of principles of their modeling, analysis of loading of the main bearing structure elements of the wing, modeling of the shape of wing spar cross section with the stress-strain analysis and with the choice of materials which suit the best were perforemed. The thesis consists of analysis of the usage of composite materials for the main bearing elements of the wing. Composite materials have a number of advantages compared to aluminum alloys, so they are widely used in the aerospace industry. According to the requirements of high stiffness, high strength and light weight of the main beam of the aircraft wing, the thin-layer composite material is easy to realize the structural lightweight of the long-span main beam. The materials of the master's thesis can be used in the aviation industry and in the educational process related to the learning of the aircraft design and strength.
Представлена кваліфікаційна робота присвячена виконанню аналізу пружно-деформованого стану різних форм поперечного перерізу лонжерона крила, виготовленого з композитного матеріалу, визначення його міцнісних характеристик при рівнях навантажень, що виникають в даному конструктивному елементі широкофюзеляжного далекомагістрального літака. В роботі проведено аналіз наукових робіт з впровадження композиційних матеріалів в авіації, аналіз принципів їх моделювання, аналіз навантаження основних елементів несучої конструкції крила, моделювання форми поперечного перерізу лонжерона крила, аналіз прежно-деформованого стану та вибір матеріалів. Кваліфікаційна робота включає аналіз використання композитних матеріалів для основних несучих елементів крила. Композитні матеріали мають ряд переваг у порівнянні з алюмінієвими сплавами, тому широко використовуються в аерокосмічній галузі. Відповідно до вимог до основних елементів крила – високої жорсткості, високої міцності та малої ваги, використання тонкостійної композитної конструкції лонжеронів крила дає можливість реалізувати конструктивну цілісність та легкість балки великої довжини. Матеріали кваліфікаційної роботи можуть бути використані в авіаційній промисловості та в навчальному процесі, пов'язаному з вивченням конструкції та міцності літака.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету". Керівник роботи: доцент, к.т.н. Маслак Тетяна Петрівна
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/59975
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри конструкцій літальних апаратів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ASF_2022_134_WangQingle.pdfMaster thesis2.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.