Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/60776
Title: Methodological bases of maintaining the efficiency of helicopter maintenance with takeoff weight of 8-16 tons
Other Titles: Методологічні основи забезпечення ефективності технічного обслуговування вертольоту злітною масою 8-16 тон
Authors: Pyshun, Oleg
Пишун, Олег
Keywords: qualification work
кваліфікаційна робота
дипломна робота
вертольот
ефективність
maintaining
helicopter
efficiency
Issue Date: Dec-2021
Publisher: National Aviation University
Abstract: The formation of aviation is associated with an increase in the importance of flight safety and the effectiveness of the use of flight equipment. In order for passengers and flight crew to feel calm during the flight, safety always comes first. Flight safety is very important, because in every case of the use of AC, people's lives are involved. Safety should be the most important priority for any airline in all aspects of its operation. Violations of AC safety are associated not only with one plane crash and loss of life, but also with hostility and errors during maintenance, repair and operation, which also lead to injuries and death of personnel. Various incidents and accidents constitute statistics. As a rule, such cases make a great contribution to investigations. At the end of these investigations, we receive various types of tests. The advantages of helicopters associated with the specifics of their flight, including vertical take-off and landing, determine the cost of their operation higher than in the case of AC. The reason for this state of affairs lies in the fact that many elements of their design are exposed to variable force and direction. As a result, if negligence or errors are made during inspections, overhauls or maintenance during the current operation of helicopters, damage to one of the main elements (for example, the rotor blade) may result. In summary, the helicopter maintenance system is key to ensuring that this type of AC is properly operational.
Становлення авіації пов'язане з підвищенням значення безпеки польотів і ефективності використання льотної техніки. Щоб пасажири та екіпаж відчували себе спокійно під час польоту, безпека завжди на першому місці. Безпека польотів дуже важлива, тому що в кожному випадку використання АС йдеться про життя людей. Безпека має бути найважливішим пріоритетом для будь-якої авіакомпанії в усіх аспектах її діяльності. Порушення безпеки ПС пов'язані не тільки з одноразовою авіакатастрофою і загибеллю людей, а й з ворожнечею і помилками при обслуговуванні, ремонті та експлуатації, що також призводить до травм і загибелі персоналу. Різноманітні випадки та аварії складають статистику. Як правило, такі справи є великим внеском у розслідування. Наприкінці цих розслідувань ми отримуємо різні типи тестів. Переваги гелікоптерів, пов'язані зі специфікою їх польоту, в тому числі вертикального зльоту і посадки, зумовлюють вищу вартість їх експлуатації, ніж у випадку з ПС. Причина такого стану речей полягає в тому, що багато елементів їх конструкції піддаються впливу змінної сили і напрямку. Як наслідок, у разі недбалості або помилок під час перевірок, капітального ремонту чи технічного обслуговування під час поточної експлуатації вертольотів може виникнути пошкодження одного з основних елементів (наприклад, лопаті гвинта). Таким чином, система технічного обслуговування вертольота є ключовою для забезпечення належної роботи цього типу КД.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од «Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету» . Керівник проекту: доцент, к. т. н. Хімко Андрій Миколайович.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/60776
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри підтримання льотної придатності повітряних суден

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПИШУН_original_14072023_083526.pdfКваліфікаційна робота6.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.