Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/64331
Title: Fatigue crack growth dependences in structural elements of heavy transport aircraft
Other Titles: Закономірності росту втомних тріщин у конструктивних елементах важкого транспортного літака
Authors: Solin, Dmytro
Солін, Дмитро Андрійович
Keywords: preliminary design
cabin layout
center of gravity calculation
fatigue crack
probability distribution law
аванпроект літака
компонування
центрування
втомна тріщина
закон розподілу
дипломна робота
Issue Date: Jun-2024
Publisher: National Aviation University
Citation: Solin D. Fatigue crack growth dependences in structural elements of heavy transport aircraft. - Bachelor thesis in aircraft design department. - National Aviation University. - Kyiv, 2024. - 85 p.
Abstract: This thesis is dedicated to design of a cargo airplane for medium haul airlines with the possibility of transporting big/heavy cargo, which meets international flight standards, safety, economy and reliability standards, as well as analysis of the fatigue crack growth dependences in loaded structural elements of the wing and fuselage. The design methodology is based on prototype analysis to select the most advanced technical decisions, engineering calculations to get the technical data of designed aircraft and computer based design using CAD/CAM/CAE systems. In special part the numerical modeling and statistical analysis is used to process experimental data. Practical value of the work is to identify the patterns of fatigue cracks growth and development in traditional aviation aluminum alloys in order to predict the limiting state of the structure. The materials of the qualification work can be used in the aviation industry and educational process of aviation specialties.
Дана кваліфікаційна робота присвячена розробці вантажного літака для середньомагістральних авіаліній з можливістю транспортування великих/негабаритних вантажів, що відповідає міжнародним стандартам польотів, нормам безпеки, економічності та надійності, а також аналіз закономірностей росту втомних тріщин у навантажених конструктивних елементах крила та фюзеляжу. В роботі було використано методи аналітичного розрахунку, комп’ютерного проєктування за допомогою CAD/CAM/CAE систем, чисельного моделювання і статистичного аналізу експериментальних даних. Практичне значення результату кваліфікаційної роботи полягає у виявленні закономірностей росту і розвитку втомних тріщин у традиційних авіаційних алюмінієвих сплавах з метою передбачення та прогнозування граничного стану конструкції. Матеріали кваліфікаційної роботи можуть бути використані в навчальному процесі та в практичній діяльності конструкторів спеціалізованих проектних установ.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету". Керівник роботи: доцент, к.т.н. Краснопольський Володимир Сергійович
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/64331
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри конструкцій літальних апаратів

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ASF_2024_134_SolinDA.pdfBachelor Thesis3.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.