Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/57438
Title: Improvement of high-pressure turbine blade cooling of a double-circuit turbojet engine for a medium-haul aircraft
Other Titles: Удосконалення розточування лопаток турбіни високого тиску двоконтурного турбореактивного двигуна для середнього літака.
Authors: Vashcenko, Yaroslav
Ващенко, Ярослав Васильович
Keywords: qualifying work
graduate work
engine
flow part
analysis
damage
дипломна робота
двигун
пошкодження
поверхня
Issue Date: Nov-2022
Publisher: National Aviation University
Abstract: One of the most dynamically developing varieties of aviation GTE in recent years are twin-circuit turbojet engines (turbojet engines) with take-off thrust less than 10 tc, designed for regional aircraft. Aircraft of this class, which occupy an intermediate position between the aircraft of local lines and near main lines, are equipped mainly with double-circuit engines. Relevance of the topic Creation of advanced gas turbine engines, both for aviation technology and for industrial applications in the production and generation of electricity, in gas pumping units and other areas is impossible without a comprehensive increase in the parameters of the operating cycle (the degree of pressure increase in the compressor, gas temperature at the inlet to the turbine). At present, the role and influence of research works in the creation of new GTD has significantly increased. The world aircraft engine industry is one of the most dynamically developing industries. The financial capacity of the world market of gas turbine equipment is very large. The market of production and maintenance of aircraft engines is attractive, many countries of Europe, America and Asia are trying to enter it Three companies are developers of regional aircraft (with TRDD): Embraer (Brazil) - ERJ type; Bombardier (Canada) - CRJ type; BAe Systems Regional Aircraft (UK) - Avro RJ type. Regional aircraft of the considered class are designed to carry 35-110 passengers and have a maximum take-off weight of 15500 ... 50000 kg. The maximum flight range for standard modifications is 1650 ... 3100 km and 2850 ... 4300 km with an increased range. The power plant of most regional aircraft includes two main engines. As a result of the implementation of technical solutions in modern turbofan engines for regional aircraft, the indicators have been achieved: - specific fuel consumption 0.63 ... 0.68 kg / kgs - h; specific weight 0.19 ... 0.22 10 kg / kgs; - operation according to technical condition since commissioning, operating time on the "wing" - not less than 10000 ... 12000 hours; - reduction of service cost by 20 ... 30%; - the level of emission of harmful substances is 40 ... 50% lower than the existing requirements; - noise level - 15 ... 20 dB below the existing requirements. An important feature of the considered power plants is the way of placing the engines: on the fuselage or under the wing. For regional aircraft with a large take-off weight, the option of installing engines on pylons under the wing is preferable. The way the engine is placed on the aircraft affects the choice of its scheme. The main developers and manufacturers of turbofan engines for regional aircraft abroad are four companies: General Electric (USA) - CF34 engines; Honeywell (USA) - LF507-1F, AS900 engines; Rolls - Royce (UK) - AE3007A, AE3007A1 engines; Pratt & Whitney (Canada) - PW306B, PW800 engines.
Одним з найбільш динамічно розвиваються різновидів авіаційних ГТД в останні роки є двоконтурні турбореактивні двигуни (ТРД) зі злітною тягою менше 10 tc, призначений для регіональної авіації. Літаки цього класу, які займають проміжне положення між літаками місцевих ліній і ближніх магістралей, оснащуються в основному двоконтурними двигунами. Актуальність теми Створення перспективних газотурбінних двигунів як для авіаційної техніки, так і для промислового застосування у виробництві та виробленні електроенергії, на газоперекачувальних установках та інших сферах неможливо без комплексного підвищення параметрів робочого циклу (ступеня підвищення тиску в компресор, температура газу на вході в турбіну). В даний час роль і вплив науково-дослідних робіт у створенні нових ГТД значно зросла. Світове авіадвигунобудування є однією з галузей, що найбільш динамічно розвиваються. Фінансова ємність світового ринку газотурбінного обладнання дуже велика. Ринок виробництва та обслуговування авіаційних двигунів є привабливим, на нього намагаються вийти багато країн Європи, Америки та Азії. Розробниками регіональних літаків (з TRDD) є три компанії: Embraer (Бразилія) - типу ERJ; Bombardier (Канада) - типу CRJ; BAe Systems Regional Aircraft (UK) - тип Avro RJ. Регіональні літаки розглянутого класу розраховані на перевезення 35-110 пасажирів і мають максимальну злітну масу 15500 ... 50000 кг. Максимальна дальність польоту для стандартних модифікацій становить 1650 ... 3100 км і 2850 ... 4300 км зі збільшеною дальністю. Силова установка більшості регіональних літаків включає два основних двигуна. В результаті впровадження технічних рішень в сучасних турбовентиляторних двигунах регіональної авіації досягнуто показників: - питома витрата палива 0,63 ... 0,68 кг/кгс - год; питома вага 0,19 ... 0,22 кг / кг; - експлуатація за технічним станом з моменту введення в експлуатацію, напрацювання на «крилі» - не менше 10000 ... 12000 годин; - зниження вартості послуг на 20 ... 30%; - рівень викидів шкідливих речовин на 40 ... 50% нижче існуючих вимог; - рівень шуму - на 15 ... 20 дБ нижче існуючих вимог. Важливою особливістю розглянутих силових установок є спосіб розміщення двигунів: на фюзеляжі або під крилом. Для регіональних літаків з великою злітною масою кращим є варіант установки двигунів на пілонах під крилом. Спосіб розміщення двигуна на літаку впливає на вибір його схеми. Основними розробниками та виробниками турбовентиляторних двигунів для регіональних літаків за кордоном є чотири компанії: General Electric (США) - двигуни CF34; Honeywell (США) - двигуни LF507-1F, AS900; Rolls - Royce (Великобританія) - двигуни AE3007A, AE3007A1; Pratt & Whitney (Канада) - двигуни PW306B, PW800.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од «Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету» . Керівник проекту: доцент, к. т. н. Хімко Андрій Миколайович.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/57438
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри підтримання льотної придатності повітряних суден

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Диплом Ващенко.pdfQualification work2.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.