Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58538
Title: Runway length residue aircraft сontrol system
Other Titles: Система контролю довжини ЗПС
Authors: Korovkin, Vitalii Andriiovych
Коровкін, Віталій Андрійович
Keywords: graduate work
дипломна робота
avionics
авіоніка
aircraft
літак
overrun
перевиконання
landing
посадка
Issue Date: 12-Mar-2023
Publisher: National Aviation University
Abstract: Landing overruns are among the most often reported accident types across the world. Fortunately, passengers and crew members are rarely injured as a result of landing overruns. Despite this, landing overruns can still pose a significant risk to aviation safety. As a result, it's useful to get a full picture of the elements that raise the risk of a landing overrun, as well as trends in data and the impact of safety efforts. These concerns were addressed in a safety study on landing overruns of commercial transport aircraft. When one of the following variables is present during a landing, there appears to be a substantial increase in landing overrun risk on a global scale: Excessive approach speed, visual approach, considerable tailwind present, high on approach, wet/flooded runway, and/or snow/ice/slush coated runway are all examples of nonprecision approaches. Excess approach speed was followed by a danger increase when the aircraft touched down well beyond the threshold (long landing).
Наїзди на посадку є одними з найчастіших видів аварій у всьому світі світ. На щастя, пасажири та члени екіпажу внаслідок цього рідко отримують травми посадка перегонів. Незважаючи на це, перевищення посадки все ще може становити значний ризик для авіаційної безпеки. Як наслідок, корисно отримати повне уявлення про елементи, які піднімаються ризик перевищення посадки, а також тенденції в даних і вплив безпеки зусилля. Ці проблеми були розглянуті в дослідженні безпеки щодо перевищення посадки комерційний транспортний літак. Коли під час приземлення присутня одна з наведених нижче змінних, з’являється бути суттєвим збільшенням ризику перевищення посадки в глобальному масштабі: надмірно швидкість заходу на посадку, візуальне заходження на посадку, наявний значний попутний вітер, високий рівень підходу, волога/затоплена злітно-посадкова смуга та/або покрита снігом/льодом/сльотою злітно-посадкова смуга – все це приклади неточних заходжень на посадку. Перевищення швидкості наближення супроводжувалося зростанням небезпеки коли літак торкнувся далеко за порогом (тривала посадка).
Description: Робота публікується згідно наказу ректора від 27.05.2021 р. №311/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт вищої освіти в репозиторії НАУ". Керівник дипломної роботи: к.т.н.,доцент кафедри авіоніки, Грищенко Юрій Віталійович
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58538
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри авіоніки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФАЕТ_2021_173_Коровкін В. А.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.