Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/57447
Title: Methodological bases of aircraft elements non-destructive control technologies
Other Titles: Методологічні основи технологій неруйнівного контролю елементів повітряних суден
Authors: Haohao, Hu
Хаохао, Ху
Keywords: qualification work
turbine
blade
non-destructive control methods
plane
дипломна робота
лопатка
турбіна
Issue Date: Nov-2022
Publisher: National Aviation University
Abstract: In this day and age, aircraft generally have a life expectancy of a few dozen years. To ensure such a long life of the aircraft, it is inseparable from the full efforts of the people behind the aircraft maintenance, repair and overhaul, it is with their full protection, the aircraft can maintain a long period of normal flight. The key to this work is speed and efficiency. After all, the longer an aircraft stays in the maintenance facility, the higher the cost to the operator. In this context non-destructive testing (NDT) is the most economical way to carry out inspections. The structure and different components of an aircraft are made of various materials, and it takes a long time and costs a lot of money to break the aircraft into pieces and inspect each component, so cost effective NDT methods are used in aviation inspection and maintenance. Changes in aircraft materials can also affect the requirements for NDT. Aluminum was once the most common material used in aircraft manufacturing, but now more carbon fiber composites are being used in aircraft manufacturing, bringing new requirements and challenges to NDT. Because composites are more complex, the parts made are subject to a variety of shape changes, and such parts are highly susceptible to failure. Among the various NDT techniques, eddy current inspection is widely used in the aerospace industry because of its advantages such as no contact with the workpiece, fast detection speed and high detection sensitivity.
У наш час середня тривалість життя літаків становить кілька десятків років. Щоб забезпечити такий тривалий термін служби літака, це невіддільний від повних зусиль людей, що стоять за літаком технічне обслуговування, ремонт і капітальний ремонт, саме з їх повним захистом, в літак може підтримувати тривалий період нормального польоту. Ключ до цього робота - це швидкість і ефективність. Зрештою, чим довше літак залишається в Чим більше приміщення для технічного обслуговування, тим вище вартість для оператора. У цьому контексті неруйнівний контроль (NDT) є найбільшим економічний спосіб проведення перевірок. Будова і відмінність Компоненти літака виготовляються з різних матеріалів, і він займає тривалий час і коштує багато грошей, щоб розбити літак на частини і перевіряйте кожен компонент, тому методи НК є економічно ефективними використовується в авіаційній інспекції та технічному обслуговуванні. Зміни в літаках матеріали також можуть впливати на вимоги до НК. Алюміній був колись найпоширеніший матеріал, що використовувався в літакобудуванні, але тепер більше композитів з вуглецевого волокна використовуються в літаках виробництва, привносячи нові вимоги та виклики до НК. Оскільки композити є більш складними, виготовлені деталі підлягають різноманітні зміни форми, до яких такі частини дуже схильні невдача. Серед різноманітних методів НК є вихрострумовий контроль широко використовується в аерокосмічній промисловості завдяки таким перевагам оскільки немає контакту з заготовкою, швидка швидкість виявлення та висока чутливість виявлення.
Description: Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од «Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету» . Керівник проекту: доцент, к. т. н. Хімко Андрій Миколайович.
URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/57447
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри підтримання льотної придатності повітряних суден

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Explonatory Note-Haohao Hu.pdfQualification work2.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.