Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/57447
Title: | Methodological bases of aircraft elements non-destructive control technologies |
Other Titles: | Методологічні основи технологій неруйнівного контролю елементів повітряних суден |
Authors: | Haohao, Hu Хаохао, Ху |
Keywords: | qualification work turbine blade non-destructive control methods plane дипломна робота лопатка турбіна |
Issue Date: | Nov-2022 |
Publisher: | National Aviation University |
Abstract: | In this day and age, aircraft generally have a life expectancy of
a few dozen years. To ensure such a long life of the aircraft, it is
inseparable from the full efforts of the people behind the aircraft
maintenance, repair and overhaul, it is with their full protection, the
aircraft can maintain a long period of normal flight. The key to this
work is speed and efficiency. After all, the longer an aircraft stays in
the maintenance facility, the higher the cost to the operator.
In this context non-destructive testing (NDT) is the most
economical way to carry out inspections. The structure and different
components of an aircraft are made of various materials, and it takes
a long time and costs a lot of money to break the aircraft into pieces
and inspect each component, so cost effective NDT methods are
used in aviation inspection and maintenance. Changes in aircraft
materials can also affect the requirements for NDT. Aluminum was
once the most common material used in aircraft manufacturing, but
now more carbon fiber composites are being used in aircraft
manufacturing, bringing new requirements and challenges to NDT.
Because composites are more complex, the parts made are subject to
a variety of shape changes, and such parts are highly susceptible to
failure.
Among the various NDT techniques, eddy current inspection is
widely used in the aerospace industry because of its advantages such
as no contact with the workpiece, fast detection speed and high
detection sensitivity. У наш час середня тривалість життя літаків становить кілька десятків років. Щоб забезпечити такий тривалий термін служби літака, це невіддільний від повних зусиль людей, що стоять за літаком технічне обслуговування, ремонт і капітальний ремонт, саме з їх повним захистом, в літак може підтримувати тривалий період нормального польоту. Ключ до цього робота - це швидкість і ефективність. Зрештою, чим довше літак залишається в Чим більше приміщення для технічного обслуговування, тим вище вартість для оператора. У цьому контексті неруйнівний контроль (NDT) є найбільшим економічний спосіб проведення перевірок. Будова і відмінність Компоненти літака виготовляються з різних матеріалів, і він займає тривалий час і коштує багато грошей, щоб розбити літак на частини і перевіряйте кожен компонент, тому методи НК є економічно ефективними використовується в авіаційній інспекції та технічному обслуговуванні. Зміни в літаках матеріали також можуть впливати на вимоги до НК. Алюміній був колись найпоширеніший матеріал, що використовувався в літакобудуванні, але тепер більше композитів з вуглецевого волокна використовуються в літаках виробництва, привносячи нові вимоги та виклики до НК. Оскільки композити є більш складними, виготовлені деталі підлягають різноманітні зміни форми, до яких такі частини дуже схильні невдача. Серед різноманітних методів НК є вихрострумовий контроль широко використовується в аерокосмічній промисловості завдяки таким перевагам оскільки немає контакту з заготовкою, швидка швидкість виявлення та висока чутливість виявлення. |
Description: | Робота публікується згідно наказу Ректора НАУ від 27.05.2021 р. №311/од «Про розміщення кваліфікаційних робіт здобувачів вищої освіти в репозиторії університету» . Керівник проекту: доцент, к. т. н. Хімко Андрій Миколайович. |
URI: | https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/57447 |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти кафедри підтримання льотної придатності повітряних суден |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Explonatory Note-Haohao Hu.pdf | Qualification work | 2.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.